Hibrid, Elektrik, Hidrogen

Cawangan EV Dongfeng, Voyah, Sedia Memasuki Pasaran Norway

Satu lagi pengeluar EV China membuka pintunya di Eropah

Norway adalah syurga untuk kenderaan elektrik, terima kasih kepada pelbagai insentif menarik, yang, antara lain, termasuk pengecualian daripada cukai pembelian/import, cukai jalan dan 25% VAT. Selain itu, pemilik EV tidak akan dicaj lebih daripada 50% daripada jumlah keseluruhan tambang dan tol feri.

Dalam usahanya untuk mengurangkan pelepasan, kerajaan Norway sebelum ini telah memutuskan bahawa menjelang 2025, semua kereta baharu yang dijual di negara itu harus menjadi sifar pelepasan. Tahun lepas sejumlah 176,276 kereta telah dijual di sana, di mana 65% daripadanya adalah elektrik sepenuhnya, meningkat 11% daripada tahun sebelumnya.

Pengambilan EV yang menggalakkan ini telah menarik peningkatan bilangan pembuat kereta EV bukan sahaja dari Eropah tetapi dari China juga. Mengikuti jejak rakan senegaranya NioBYD dan Xpeng, sub-jenama EV Dongfeng sendiri yang dipanggil Voyah telah secara rasmi mengumumkan bahawa ia akan membuka kedai luar negara pertamanya di Oslo, ibu negara Norway.

Berbeza dengan jenama yang lebih terkenal, Voyah pada masa ini hanya mempunyai satu produk iaitu Free, SUV yang kelihatan agak kacak berukuran 4,905 mm panjang, 1,950 mm lebar, 1,660 mm tinggi dan 2,960 mm jarak roda. Sehingga Januari, Voyah dilaporkan telah menjual 10,000 unit Free di negara asalnya.

Bersedia untuk memasuki pasaran Norway pada S4 tahun ini, Free akan ditawarkan dalam tiga versi – dua dengan powertrain elektrik sepenuhnya dan satu dengan hibrid jarak jauh. Versi pertama EV mempunyai output 347 hp/520 Nm dan pacuan roda belakang, manakala versi kedua membezakan dirinya dengan 510 hp/1,040 Nm dan pacuan semua roda. Kedua-duanya dilengkapi dengan bateri 88 kWh yang menawarkan jarak sehingga 505 km (NEDC).

Sementara itu, unit jarak jauh menampilkan enjin pembakaran dalaman 1.5 liter yang ditugaskan untuk mengecas bateri 33-kWj. Versi ini dikatakan mampu menempuh jarak sehingga 140 km dengan kuasa elektrik sahaja.

Voyah Dreamer
Voyah HS3 (menyamar)

Walaupun buat masa ini ia merupakan satu-satunya tawaran EV dalam barisan, Free akan disusuli dengan sebuah MPV elektrik yang dipanggil Dreamer pada pertengahan tahun ini. Ia berukuran 5,315 mm panjang, 1,985 mm lebar, 1,820 mm tinggi dan mempunyai jarak roda 3,200 mm. Apatah lagi, liftback elektrik yang dipanggil HS3 juga dalam perancangan dan akan dilancarkan pada 2023.

Previous post

Ford Ranger XLT Plus Edisi Khas Dilancarkan - RM136,888

Next post

SUV Flagship 09 Berasaskan SPA Oleh Lynk & Co Sedang Diuji

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *