Hibrid, Elektrik, Hidrogen

Harga Mini SE Elektrik Turun Kepada RM178k Pembeli Terdahulu Kecewa

Pengecualian cukai Mini SE telah menurunkan harga jualannya, ia bukan diskaun produk yang besar.

BMW Mini telah menunjukkan prestasi yang baik di Malaysia dan kini datang berita bahawa versi elektrik mereka, SE telah diberikan penurunan harga yang besar di Malaysia yang akan memacu jualan dengan rakyat Malaysia yang kaya dan elit yang terjejas sedikit sahaja kerana Covid-19 dan pertukaran mata wang kita yang rendah.

Harga Mini SE Electric Jatuh Ke RM178,000

Mini Cooper SE elektrik dilancarkan pada 26 Ogos tahun lalu dan dalam masa sebulan sahaja kesemua 26 unit dijual. Pada harga jualan RM218,381 (dengan diskaun cukai jualan sebelum ini diberikan) Mini terbaru ini tiba dengan Waranti Bateri 8 tahun atau 100,000 HV daripada pengeluar.

Sementara itu, Mini Cooper S petrol yang dilancarkan lebih awal pada Julai 2018 dengan harga RM226,888 mula menyaksikan penurunan dalam jualan apabila permintaan dalam beberapa bulan akan datang bergerak ke arah SE. Kini ia akan mula mengurangkan lebih banyak lagi dengan penurunan harga untuk Mini elektrik penuh, SE.

Ciri kabin adalah hampir sama dan prestasi pemanduan nampaknya lebih condong kepada Mini SE berkuasa bateri baharu.

Mini Cooper SE EV ini boleh mendapatkan pengecasan pantas 30 minit menggunakan pengecas pantas DC di mana pemacu akan mendapat kira-kira 80 peratus kapasiti bateri, dan apabila dicas sepenuhnya, MINI Cooper SE akan mengembalikan jarak 234km – 270km (bergantung pada piawaian yang digunakan untuk mengukur julat). Mengecas dengan MINI Wallbox Plus daripada 0 kepada 80 peratus mengambil masa kira-kira 2.5 jam.

Ini bermakna, sebagai komuter bandar, Mini berkuasa bateri ini sepatutnya menjadi pengalaman pemilikan yang mudah dan pemilik ‘kaya’nya boleh menggunakan kereta berkuasa petrolnya untuk perjalanan antara negeri sehinggalah infrastruktur pengecasan menjadi lebih baik di sepanjang lebuh raya dan bandar-bandar kecil kita.

Berita baru sahaja masuk bahawa versi terbaharu Mini EV telah mengalami penurunan harga dan harga jualan baharunya hanyalah RM178,000 iaitu diskaun RM40,000 terima kasih kepada insentif cukai kerajaan terkini ke atas kenderaan elektrik.

Tambahan pula, bayaran cukai jalan kini PERCUMA. Harga yang lebih rendah ini telah membuatkan sesetengah pengguna awal agak kecewa kerana mereka membayar harga pelancaran lebih awal (sebelum insentif kerajaan 2022 diumumkan).

Well, inilah yang berlaku apabila anda ingin menjadi pengguna awal dan ia juga boleh berubah apabila dan jika harga bateri EV meningkat disebabkan peningkatan kos litium dan juga pengurangan ketersediaan kenderaan elektrik di seluruh negara maju apabila permintaan meningkat dan kereta berkuasa petrol diketepikan oleh negara maju.

Previous post

Pemanduan Autonomi Tanpa Diawasi Volvo Akan Debut Di California

Next post

YouTube Akan Tersedia Untuk Semua Kereta Volvo Semasa Tidak Bergerak

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *