Hibrid, Elektrik, Hidrogen

Memandu Menuju Kelestarian: Langkah Mengurangkan Jejak Karbon

Pada Hari Bumi, kita mesti bersama mengurangkan kesan karbon dengan melaksanakan amalan terbaik dalam kehidupan seharian.

Earth Day (Hari Bumi) memainkan peranan penting sebagai pengingat kepada kita semua tentang tanggungjawab bersama untuk melindungi alam sekitar dan menerapkan amalan yang lebih bertanggungjawab dalam rutin harian kita. Langkah pertama dan penting ialah mengakui impak karbon dioksida (CO2) yang kita hasilkan setiap hari dan kemampuan kita untuk mengurangkannya melalui amalan dan pilihan yang lebih baik.

Dalam menghadapi cabaran sosial mendesak seperti perubahan iklim, individu dan syarikat perlu berperanan aktif dalam mengurangkan jejak karbon masing-masing. Berinspirasi daripada inisiatif dan amalan inovatif, berikut adalah empat langkah tindakan yang boleh anda ambil:

Sumber Tenaga Boleh Diperbaharui

Sumber tenaga boleh diperbaharui, walaupun memerlukan pelaburan awal yang besar untuk pemasangan, dapat memberikan alternatif yang boleh dipercayai dan berterusan untuk membekalkan tenaga kepada kediaman dan fasiliti korporat. Gentari Sdn Bhd merupakan contoh yang menginspirasi dengan misi mereka untuk menyediakan tenaga yang dijana secara lestari dan bersumberkan tanggungjawab. Gentari merealisasikan misi ini melalui inisiatif yang menyediakan “penyelesaian tenaga hijau” melalui kerjasama, menawarkan penyelesaian hidrogen hijau dan biru, solusi mobiliti hijau, serta penyelesaian tenaga boleh diperbaharui termasuk solar.

Kurangkan, Guna Semula, Kitar Semula

Menerapkan tiga R – Reduce, Reuse, Recycle (Kurangkan, Guna Semula, dan Kitar Semula) dalam kehidupan harian kita adalah asas dalam mengurangkan impak ekologi aktiviti manusia secara efisien. BMW Group Malaysia menunjukkan tanggungjawab korporat melalui penggunaan konsep kitar semula dalam penggunaan akhir bahan yang merupakan sisa proses perniagaan mereka melalui inisiatif seperti RE:GENERATE.

Smiling woman buying packages of ramen in supermarket

Pilihan Pengguna Berwaspada

Kepenggunaan yang teliti melibatkan mengutamakan produk yang mampan dalam setiap aspek kehidupan kita. Daripada ubat gigi kepada pakaian yang kita pakai, pilihan makanan yang kita ambil, setiap pilihan mempunyai kesan ke atas jejak karbon keseluruhan kita; Oleh itu, adalah penting untuk kita memahami kesan alam sekitar daripada pembelian harian kita.

Memandu dengan Inovasi

Sektor pengangkutan memainkan peranan penting dalam emisi karbon, menjadikannya kawasan kritikal untuk penambahbaikan. Merangkul kenderaan elektrik (EV) adalah langkah transformasi dalam mengurangkan kebergantungan kita terhadap bahan bakar fosil. BMW Group Malaysia memainkan peranan penting dalam menyumbang kepada transformasi bidang pengangkutan sebagai Pembekal Utama Kenderaan Elektrik Premium di Malaysia.

Terus-Terang

Dalam kesimpulan, usaha memandu ke arah kelestarian melibatkan komitmen kolektif daripada individu dan korporat. Dengan melabur dalam tenaga boleh diperbaharui, mengamalkan tiga R, membuat pilihan pengguna yang berwaspada, dan memperbaharui rutin pemanduan harian kita, kita boleh membuat impak yang signifikan dalam mengurangkan jejak karbon kita. BMW Group Malaysia menjadi contoh yang memberi inspirasi, menunjukkan bahawa kemampanan boleh disepadukan ke dalam amalan korporat, membentuk asas untuk masa depan yang lebih mementingkan alam sekitar. Pada Hari Bumi ini, marilah kita berkomitmen kepada langkah-langkah tindakan ini dan mendorong perubahan positif untuk kesejahteraan planet kita.

Previous post

Perlindungan Risiko Kenderaan: Pentingnya Insurans Perils Khas di Malaysia

Next post

smart Malaysia Membentuk Semula Mobiliti Bandar

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *