Hibrid, Elektrik, Hidrogen

Kenderaan Elektrik Mini Cooper SE Habis Dijual Di Malaysia

Nampak gayanya rakyat Malaysia mula berjinak dengan hak milik kenderaan elektrik (EV) walaupun menghadapi cabaran untuk mencari pengecas mudah alih yang mencukupi di seluruh negara dan masalah dengan bateri pada akhir kitaran hayatnya.

Mini Cooper SE Elektrik, dilancarkan pada 26 Ogos dan hanya dalam satu bulan semua 26 unit telah habis. Dengan harga jualan RM218,381 (dengan potongan cukai jualan yang disediakan) Mini terbaharu ini dilengkapi dengan Jaminan Bateri HV 8, 000 atau 100,000 dari pengeluar.

BHP Banner

Great Pricing

Versi terbaharu petrol Mini Cooper S yang dilancarkan pada bulan Julai 2018 dengan harga RM226,888 yang lebih mahal RM8,000 berbanding versi elektrik baharu ini. Ciri-ciri kabin hampir sama dan prestasi pemanduan nampaknya lebih cenderung ke arah Mini berkuasa bateri baharu. Nampaknya BMW, pemilik jenama Mini mensubsidi harga Mini ini untuk Malaysia dan mesti ada beberapa faedah cukai tambahan dari pejabat cukai Malaysia agar Mini EV ini berharga lebih rendah daripada saudara petrolnya.

Mini Cooper SE rear light

Mengapa, kerana kos pengeluaran EV masih lebih tinggi daripada kenderaan petrol dan ini tidak akan berubah sehingga 2030 menurut penyelidikan yang dilakukan baru-baru ini di Eropah. Rata-rata kos pengeluaran untuk EV lebih kurang 20-22 peratus berbanding kenderaan petrol di Eropah.

Adaptasi EV

Nampak gayanya rakyat Malaysia yang kaya-raya mula menggunakan pemanduan bebas pelepasan dan ini adalah permulaan yang baik untuk menjadikan pergerakan EV bergerak ke arah positif.

Masa pengecasan dan jarak sebelum ini menjadi penghalang untuk pemilikan EV di Malaysia dan dengan teknologi EV bergerak maju dengan cepat, masalah ini semakin mengurang.

Mini Cooper SE charging

Mini EV ini dapat mengecas cepat 30 minit menggunakan pengecas cepat DC di mana pemanduan akan mendapat sekitar 80 peratus kapasiti bateri, dan apabila diisi penuh, MINI Cooper SE akan mengembalikan jarak 234km-270km (bergantung pada mana standard digunakan untuk mengukur julat). Mengecas dengan MINI Wallbox Plus dari 0 kuasa hingga 80 peratus memerlukan masa sekitar 2.5 jam.

Keresahan Pemilikan

Oleh itu, bagaimana anda membuat rakyat Malaysia menerima pelbagai isu dengan EV sekarang? Well, buat permulaan anda perlu menawarkan perkhidmatan back-up yang kukuh dan jaminan bateri yang panjang untuk pemilikan berbaloi.

Mini Cooper SE top view

Inilah sebabnya mengapa Mini di Malaysia menawarkan program Bantuan Tepi Jalan 5 Tahun yang komprehensif, tersedia untuk semua kenderaan MINI baharu dengan senarai perkhidmatan yang komprehensif yang merangkumi Kemalangan dan Bantuan 24-Jam, 365-hari-tahun dalam setahun di Telefon dan Talian Hotline segera, Perkhidmatan Tunda Percuma dan apabila diperlukan (lebih dari 200KM dari rumah kediaman), Kenderaan Gantian, Mobiliti Tanpa Gangguan, Penginapan, Penyelesaian Perkhidmatan Mobiliti dan juga perkhidmatan Pemulangan.

Mini Cooper SE beauty shot

Perkhidmatan di atas mengurangkan tekanan pada kegelisahan jarak jauh dan memberi lebih keyakinan kepada pemilik Mini EV untuk meneroka pemilikan kenderaan elektrik tanpa perlu risau.

Previous post

Keputusan + Video NCAP ASEAN Proton X50

Next post

Model Extended Rolls Royce Ghost Baharu Mempunyai Banyak Kelebihan

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *