Keselamatan

Keputusan + Video NCAP ASEAN Proton X50

Adakah Ia Selamat Untuk Rakyat Malaysia?

Well, tidak sepatutnya ada persoalan mengenai penilaian keselamatan untuk Proton X50 kerana satu fakta mudah. Ini adalah Crossover yang telah dikembangkan bersama oleh Volvo Cars dari Sweden dan ini jelas bermaksud bahawa ia akan mempunyai standard keselamatan yang tinggi.

Dibangunkan berdasarkan B-Segment Modular Architecture (BMA) global Geely, Proton X50 menetapkan tanda aras baharu dalam konfigurasi dan teknologi untuk SUV crossover global.

Senibina BMA adalah seni bina modular global terkini yang dikembangkan secara bebas oleh Geely dengan tahap fleksibiliti dan skalabilitas yang tinggi serta kemajuan terkini dalam bidang keselamatan, penyambungan, tenaga baru, dan pemanduan autonomi. Seni bina ini dihasilkan dengan kerjasama jurutera Volvo. Ia mempunyai susunan melintang depan unit kuasa dan 70 peratus aloi berkekuatan tinggi dalam komposisinya.

Program Penilaian Kereta Baru untuk Negara-negara Asia Tenggara (ASEAN NCAP) baru-baru ini menilai Proton X50 baharu. Dengan sukacitanya kami mengumumkan bahawa Proton X50 telah berjaya mencapai penilaian NCAP ASEAN 5-Bintang.

Terdapat empat beg udara (depan dan sisi) yang disediakan dalam varian Standard tahap kemasukan dan enam beg udara (depan, sisi, dan tirai) dalam tiga versi Proton Crossover yang lain.

Varian Proton X50 Flagship yang merupakan model teratas dilengkapi dengan Advanced Driving Assistance System (ADAS), yang menambah pelbagai ciri keselamatan yang mengagumkan. Salah satu ciri adalah Intelligent Cruise Control (ICC) yang telah hilang pada Proton X70 SUV.

Ciri ini memberikan kemampuan memandu separa autonomi X50 Level 2 dengan memberikan bantuan pecutan separa, brek dan stereng dalam keadaan pemanduan tertentu. Ia termasuk kawalan pelayaran adaptif, bantuan lorong berpusat dan bantuan menjaga lorong.

Proton X50 ASEAN NCAP Results front impact
Proton X50 ASEAN NCAP Results high speed impact
Proton X50 ASEAN NCAP Results front side impact
Proton X50 ASEAN NCAP airbag impact
Proton X50 ASEAN NCAP cabin impact
Proton X50 ASEAN NCAP Results

KENYTAAN MEDIA: Meanwhile, Proton management has just announced positive sales momentum carried over from August to September this year as the national automotive company posted a fourth consecutive month of positive year-on-year growth. With 11,935 units sold, the second highest for 2020, sales for September grew by 4.9% over August and 33.6% over the same month in 2019. Total sales for the year now stand at 73,607 units, 4.3% ahead of last year and equivalent to an estimated 21.6% market share, placing the company second in Malaysia’s automotive sales table. 

Three PROTON models head sales in respective segments

Similar to August, three Proton models continue to lead sales in their respective classes. The Proton X70 continues to dominate the SUV market overall and posted its second best sales month of 2020 with 2,849 units sold. The Proton Persona and Proton Exora also remain as the best-selling models in their class with both models now expected to end the year as cumulative sales leaders.

“With Total-Industry-Volume (TIV) exceeding 50,000 units for a third month in a row, Malaysia’s automotive market has achieved a measure of stability post MCO. At PROTON we are relieved and confident as our results are showing consistency, as we have beat our monthly sales numbers from the previous year. This is a clear indicator of a return to a sustainable sales volume,” said Roslan Abdullah, Chief Executive Officer, Proton Edar.

Previous post

Konsep Nissan RE-LEAF Nampak Sedia Jadi Penyelamat

Next post

Kenderaan Elektrik Mini Cooper SE Habis Dijual Di Malaysia

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *