Hibrid, Elektrik, Hidrogen

Pemilik Terima Sedan Elektrik BMW i4 Mereka Di BMW Welt

Cara terbaik untuk menerima BMW baharu anda

Lapan bulan selepas melancarkan i4, akhirnya BMW telah memulakan penghantaran sedan elektrik pertamanya di BMW Welt yang terkenal di Munich. Seperti yang anda sedia maklum, pelanggan BMW di Eropah boleh memilih untuk mengambil kenderaan baharu mereka di sana dan bergantung pada pakej, mereka juga dapat mengalami taklimat dan penyerahan kenderaan serta melawat Muzium dan kilang BMW yang terletak di seberang jalan. Kelihatan di sini ialah bekas peserta Miss Universe, Celene Willers dengan i4 yang baru diperolehnya dalam Alpine White.

Kalau pakej murah, ambil kereta di kedai dekat rumah saja?

Dibangunkan untuk menyaingi Tesla Model S, i4 ditawarkan dalam dua perisa – i4 eDrive40 ‘asas’ dan i4 M50 yang lengkap. Yang pertama mempunyai motor elektrik tunggal memacu gandar belakang, menjadikannya model pacuan roda belakang. Motor itu, yang merupakan sebahagian daripada teknologi eDrive generasi kelima pembuat kereta itu, menjana 340 PS dan 430 Nm tork. Dari segi prestasi, ia boleh memecut dari 0 hingga 100 km/j dalam 5.7 saat dan mencapai kelajuan tertinggi 190 km/j.

Sementara itu, i4 M50 menampilkan motor elektrik berkembar yang menghasilkan output maksimum 544 PS dan tork 795 Nm, cukup untuk menghantar kereta elektrik BMW M pertama memecut dari 0 hingga 100 km/j dalam 3.9 saat. Kelajuan tertingginya dihadkan secara elektronik kepada 225 km/j.

Kedua-dua varian didatangkan dengan pek bateri litium-ion 83.9 kWh yang sama yang membungkus jus yang mencukupi untuk membolehkan eDrive40 menempuh jarak 590 km. Sebagai varian berorientasikan prestasi, julat M50 lebih rendah sedikit pada 510 km. Bagi pengecasan, i4 menyokong pengecasan pantas DC sehingga 200 kW yang boleh pulih sejauh 164 km dalam masa 10 minit.

Menurut BMW, i4 boleh didapati dengan sehingga 40 sistem bantuan pemandu. Ini termasuk Front-collision warning, Speed Limit Info dan Lane Departure Warning, sebagai standard, pilihan adalah Active Cruise Control dengan automatic Speed Limit Assist, Driving Assistant Professional, Parking Assistant dengan Reversing Assistant dan banyak lagi.

Untuk meningkatkan pengalaman pemanduan, pelanggan juga boleh mendapatkan BMW IconicSounds Electric yang membolehkan penyepaduan varian bunyi baharu yang dicipta sebagai sebahagian daripada kerjasama dengan komposer muzik filem Hans Zimmer.

Bunyi enjin elektrik yang di cipta ini kena beli ya. Bukan free.

Previous post

Peugeot 208 Dan 2008 Di Malaysia Dipanggil Balik

Next post

Pandu Uji: Hyundai Kona N Line - Intro Kepada Divisyen N

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *