Aksesori / Produk / Alatan / Minyak

Ada Sebabnya Lampu Depan Volkswagen Dipanggil IQ.Light

Lampu depan matriks LED IQ.Light adalah interaktif, kawalan lampu tunduk berasaskan kamera dan beam utama.

Volkswagen telah memfokus kepada evolusi cahaya selama beberapa dekad. Jurutera dan pereka Volkswagen menggunakan semua teknologi yang ada untuk meningkatkan keselamatan dengan teknologi pencahayaan yang inovatif.

Salah satu tujuan mereka adalah untuk meningkatkan fungsi pencahayaan pada kenderaan semasa dan, sebagai hasilnya, meningkatkan keselamatan jalan raya pada masa kini. Kerja pengembangan ini telah memuncak dalam IQ. Lampu depan LED matriks ringan di Touareg baharu, misalnya, yang meningkatkan keselesaan dan keselamatan ketika memandu pada waktu malam.

Walau bagaimanapun, pereka dan jurutera pencahayaan juga memerhatikan masa depan. Kereta yang dibantu esok akan menghadapi pengguna jalan raya dengan situasi sehari-hari yang baharu – seperti kurangnya hubungan mata dengan pemandu.

Sorotan teknikal perkembangan ini adalah “Lampu depan matriks LED – IQ” yang digunakan Touareg.

Sistem pencahayaan LED moden memastikan bahawa pemanduan dalam kegelapan pada musim luruh dan musim sejuk jauh lebih selamat. Touareg, misalnya, memiliki lampu depan matriks “IQ.Light – LED” opsional yang merangkumi cahaya cuaca yang buruk yang dapat mengurangkan silau belakang dan silau jalan basah.

Di sini pantulan lampu yang mengganggu pada permukaan jalan reflektif tepat di depan kenderaan dikurangkan oleh “IQ.Light” yang mengurangkan intensiti pencahayaan di kawasan ini.

Jenis kawalan pintar ini semakin popular. Arteon sebagai contoh: Gran Turismo dilengkapi dengan “Sistem Pencahayaan Aktif” opsional. Lampu depan berkembar LED dengan sempurna menerangi selekoh sebelum benar-benar memandu memasukinya.

Ciri baru adalah bahawa ini dilakukan secara proaktif dan bebas dari sudut stereng berdasarkan gambar kamera depan dan data laluan sistem navigasi. Ini membolehkan Arteon menerangi perjalanan selekoh sebelum pemandu membelok memasukinya.

Pemandu kini melihat lekukan yang terang sehingga dua saat lebih awal yang kadang-kadang boleh menjadi dua saat penting.

Lampu depan Volkswagen LED pertama membuat debut antarabangsa mereka pada musim luruh 2013 sebagai peralatan standard dalam e-Golf berkuasa elektrik. Sejak itu, teknologi pencahayaan yang hebat dan ekonomik ini telah digunakan dalam peningkatan sejumlah kelas kenderaan.

Hari ini, selain Golf, Arteon dan Touareg, siri Polo, T-Roc, Touran, Tiguan dan Passat juga tersedia dengan lampu LED.

Dalam masa terdekat anda akan melihat versi teratas, lampu depan matriks LED interaktif IQ.Light di bilik pameran VW Malaysia.

Ini lebih maju kerana mereka menyambut pemandu dengan modul lensa berpusing dan menghasilkan beam utama yang dikendalikan dengan bijak. Lampu depan ini telah dipadankan dengan kelompok lampu belakang LED 3D baru. Lampu ekor sangat homogen dan menyala dengan warna merah intensif.

Previous post

Kebanyakan Bilik Pameran Nissan Di Malaysia Akan Dibuka Pada Isnin KECUALI…

Next post

Citroen dan Peugeot Recall 22 Model Di Beberapa Kawasan Yang Terkesan

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *