Hibrid, Elektrik, Hidrogen

Volkswagen Touareg R PHEV Perlu Dilancarkan Di Malaysia

Adakah Touareg R ini cukup agresif dan kuat untuk menggembirakan pembeli SUV.

Sejak 2012, Volkswagen di Malaysia berhenti berusaha untuk menjual SUV mewah Touareg di negara ini kerana SUV yang besar dan lengkap ini tidak dapat menandingi kejayaan SUV buatan Volvo, Mercedes, Lexus dan BMW. Kemudian, terdapat sebilangan kecil SUV Audi, Range Rover dan Porsche yang menarik lebih banyak perhatian dari segmen mewah premium.

Ah, jangan lupa populariti SUV import AP reconditioned terpakai yang membanjiri pasaran kita tahun demi tahun. Model terakhir VW Touareg yang dijual secara rasmi ialah Touareg 3.6 V6 FSI yang dijual pada harga RM428,888. Ia berkongsi kejuruteraannya dengan Audi Q7 dan Porsche Cayenne yang kedua-duanya lebih mahal untuk dibeli kerana lencananya.

Hari ini, SUV Volkswagen mewah berusia 9 tahun ini dijual dengan harga antara RM60,000 hingga RM80,000 di pasaran kereta terpakai kami. Ini adalah penyusutan hampir 80-85 peratus dan menunjukkan nilai yang baik jika anda mampu membayar kos alatan dan penyelenggaraan yang tinggi.

Sementara itu, harap maklum bahawa Porsche Cayenne 3.6L 2012 diperdagangkan dari RM130,000 hingga RM160,000 dan Audi Q7 3.0 TFSI 2012 bermula dari RM80,000 hingga RM100,000. Jadi, Touareg terpakai mula kelihatan agak menggoda.

Volkswagen Touareg R PHEV_side view
Volkswagen Touareg R PHEV_front
Volkswagen Touareg R PHEV_rear
Volkswagen Touareg R PHEV_front seats
Volkswagen Touareg R PHEV_charging

Mempersembahkan R

Touareg R dilancarkan pada awal tahun 2020 dan ini adalah model hibrid plug-in ketiga dalam barisan produk Volkswagen Eropah, berikutan kejayaan varian Golf R dan Passat R. Volkswagen Touareg R adalah model pacuan semua roda pertama dalam rangkaian PHEV Volkswagen dan memberikan kuasa 462PS dan tork 700Nm.

Prestasi elektrik pintar

Pacuan hibrid Touareg R ini menggunakan enjin petrol turbocharged V6 2,995cc dengan motor pacuan elektrik dan bateri lithium-ion (kapasiti tenaga 14.1 kWh) yang dibina di dalam ruang bagasi di bawah badan. Elektronik kuasa menukar arus terus bateri menjadi arus bolak untuk motor pacuan elektrik.

Kotak gear automatik 8-kelajuan (dengan Tiptronic) dan kotak pemindahan menghantar kuasa ke gandar depan dan belakang (pacuan semua roda tetap 4MOTION). Kunci pembezaan pusat dengan taburan tork dinamik asimetri (daya tarikan Torsen) bertindak sebagai kotak pemindahan aliran daya antara gandar depan dan belakang. Maksimum 70 peratus daya penggerak mencapai gandar depan dan hingga 80 peratus mencapai gandar belakang.

Pacuan semua elektrik sehingga 140 km / j

Apabila dicas sepenuhnya, Volkswagen Touareg R PHEV ini boleh dipandu dalam mod semua elektrik dengan kelajuan hingga 140 km / j; melebihi ini, V6 TSI diaktifkan secara automatik atau bila-bila masa menggunakan kick down. Kelajuan maksimum SUV VW yang diilhamkan oleh R ini dikawal secara elektronik kepada 250km / j.

Volkswagen Touareg R PHEV_dashboard
Volkswagen Touareg R PHEV_nameplate
Volkswagen Touareg R PHEV_rear moving
Volkswagen Touareg R PHEV_cockpit
Volkswagen Touareg R PHEV_moving front

Prestasi dinamik teratas R

Sebagai model Volkswagen R tipikal, Touareg R memberikan prestasi ultra-dinamik. Seperti dengan hanya menekan satu butang, pemandu hanya perlu menekan accelerator untuk mengakses output penuh motor elektrik (100 kW / 136 PS) dan enjin petrol V6 turbocharged (250 kW / 340 PS) sebanyak mana yang diperlukan.

Kedua sistem pacuan kemudian dapat digabungkan dalam fungsi boost untuk menggunakan reserve dinamik kenderaan – misalnya untuk memotong kenderaan lain dengan cepat dan selamat – dan memanfaatkan kekuatan sistem penuh 340 kW (462 PS). Tork sistem maksimum ialah 700 Nm.

Hibrid pacuan semua roda

Pacuan hibrid Touareg R pada asasnya terdiri daripada enjin petrol turbocharged 2,995 cm3 V6, motor pacuan elektrik dan bateri ion lithium (kapasiti tenaga 14.1 kWh) yang dibina di dalam ruang bagasi di bawah badan. Elektronik kuasa menukar arus terus bateri menjadi arus bolak untuk motor pemacu elektrik.

Kotak gear automatik 8-kelajuan (dengan Tiptronic) dan transfer box menghantar kuasa ke gandar depan dan belakang (pacuanh semua roda tetap 4MOTION). Kunci centre differential dengan asymmetric dynamic torque distribution (daya tarikan Torsen) bertindak sebagai transfer box aliran daya antara gandar depan dan belakang. Maksimum 70% daya penggerak ke gandar depan dan hingga 80% mencapai gandar belakang.

Previous post

BRABUS B45 Meningkatkan Mercedes-AMG A45 Ke Tahap Lebih Tinggi

Next post

Volvo Car Malaysia Lanjutkan Waranti Kepada 5 Tahun Tanpa Had Perbatuan

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *