Undang - Undang

Adakah Umur Minimum Untuk Lesen Memandu Di Malaysia Terlalu Rendah

Apa yang berlaku pada usia 18 tahun yang menjadikan orang lebih layak untuk mendapatkan lesen memandu?

Umur memandu minimum di Malaysia pada masa ini ditetapkan pada 17. Walaupun bukan yang paling rendah di dunia, ini pasti lebih rendah daripada di beberapa pasaran lain. Walaupun begitu, kebanyakan negara akan membenarkan pelajar untuk mula belajar memandu di antara usia 16-18. Di Asia tenggara, negara-negara lain seperti Indonesia dan Filipina mempunyai usia memandu minimum yang sama dengan kita. Walau bagaimanapun, di setiap negara Asia Tenggara yang lain, usia itu adalah 18.

Perbezaan dibuat antara lesen menunggang motosikal dan lesen memandu kereta. Di Malaysia, anda boleh mengambil lesen motosikal anda sebaik sahaja berusia 16 tahun. Kami tidak pasti apa yang berlaku antara usia 16 dan 17 tahun yang tiba-tiba menjadikan seseorang lebih layak untuk memandu. Mungkin pemikirannya adalah bahawa semakin tua anda, semakin banyak tanggungjawab yang dimiliki, dan “kematangan” yang dihasilkan akan membantu mereka yang berusia 17 tahun membuat keputusan yang lebih tepat di belakang roda.

Kenyataannya tidak begitu mudah, seperti yang kita semua tahu. Terdapat kanak-kanak berumur 14 tahun dengan usia lebih matang daripada kanak-kanak berumur 28 tahun dan sebaliknya. Jadi mungkin usia minimum hanyalah garis yang ditentukan oleh beberapa ahli parlimen beberapa dekad yang lalu dan sekarang kita semua terikat dengannya. Satu-satunya korelasi yang objektif adalah jumlah testosteron yang dihasilkan oleh tubuh pada usia tertentu. Rupa-rupanya pengeluaran testosteron lelaki menurun secara drastik setelah berumur 18 tahun, jadi mungkin 19 sebenarnya patut menjadi tempat yang baik untuk permulaan. Tetapi itu hanya masalah kecil bagi separuh daripada populasi pemandu baharu.

Jadi, apakah pengukur yang lebih baik? Mungkin kita harus mengekalkan usia minimum pada 17 tahun tetapi hanya fokus pada peningkatan silibus memandu, latihan, dan metodologi peperiksaan.
Lagi pun, Malaysia mempunyai kadar kematian ketiga tertinggi di mana-mana negara ASEAN dan amat merugikan bagi semua, termasuk kerajaan, syarikat insurans serta individu dan keluarga. Keseluruhan penguatkuasaan perlu ditingkatkan dan sudah tiba masanya kerajaan mula mempertimbangkan cara penguatkuasaan yang kurang tenaga buruh intensif. Lancarkan lebih banyak kamera lalu lintas dan kelajuan, beralih ke sistem roadtax yang dapat dihubungkan dengan mudah kepada maklumat pemandu / pemilik / insurans dengan melampirkan kod QR. Jadikan tugas polis lebih mudah dan penguatkuasaan akan dilakukan dengan lebih mudah.

Adakah kuasa kereta yang lebih rendah untuk pemandu muda boleh membuat perbezaan?

Penurunan jumlah kuasa kuda untuk pemandu muda tidak akan menyebabkan pengurangan yang berkesan. Seseorang masih boleh melulu dan cuai dalam kereta lama dengan tenaga kuda yang rendah. Dan itu sangat susah untuk dipantau. Namun, itulah yang sedang dibincangkan untuk penunggang.

Previous post

Ford Ranger Dapat Kuasa Hidrogen Dan Mungkin Akan Datang Ke Malaysia

Next post

Pemilik Citroën Di Malaysia Kini Diservis Oleh BAASB

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *