Motosikal / Lain Lain Roda

Kategori Lesen Motosikal 70cc Baharu Untuk Belia Dalam Perbincangan

Semua pengguna jalan raya Malaysia tahu akan ancaman yang ditimbulkan oleh penunggang motosikal remaja. Walaupun kami yakin banyak yang mematuhi undang-undang, kami juga melihat secara langsung akan bahaya yang mereka timbulkan. Menurut Free Malaysia Today, Polis Diraja Malaysia sedang berusaha mengubah keadaan ini dengan memperkenalkan lesen motosikal kategori ke-3 khas untuk mereka yang berumur antara 16 hingga 20 tahun.

Lesen motosikal baharu ini mensasarkan penunggang remaja, dan akan mengehadkan motosikal yang boleh mereka naiki kepada enjin yang berkapasiti 70cc ke bawah. Motosikal elektrik berkuasa rendah juga disebutkan.

Pengaturan semasa membolehkan mereka yang berusia 16 tahun ke atas menunggang motosikal dengan kapasiti enjin hingga 250cc di bawah lesen B1, hingga 500cc di bawah lesen B2, dan lebih besar daripada 500cc di bawah lesen B “penuh”. Menurut Timbalan Pengarah Bahagian Penguatkuasaan dan Penguatkuasaan Trafik Bukit Aman, Bakri Zainal Abidin, kumpulan penunggang ini secara konsisten berada di antara yang tertinggi dari segi kematian di jalan raya setiap tahun.

Ini berlaku walaupun untuk golongan muda yang memilih kategori lesen B1 yang lebih berpatutan. Dia mengatakan bahawa motosikal 150cc yang popular di kalangan remaja hari ini berkelajuan sehingga 160km / j. Kategori ‘B3’ yang baharu ini akan mengehadkan tenaga kuda yang tersedia untuk penunggang yang lebih muda, dan dengan itu menurunkan peluang para pemuda menunggang dengan kelajuan melebihi kemampuan mereka kendalikan.

Ini bukan kali pertama cadangan sedemikian dibuat. FMT menyatakan bahawa ia pernah dicadangkan oleh presiden Persatuan Pengguna Pulau Pinang pada tahun 2007 dan sekali lagi pada tahun 2019 oleh ahli dewan Institut Penyelidikan Keselamatan Jalan Raya Malaysia.

Ini adalah kali pertama PDRM yang mengemukakan cadangan itu, dan JPJ menindaklanjuti dengan mengatakan bahawa mereka akan mempertimbangkannya untuk menerapkan peraturan tersebut. Sekiranya berjaya, kita boleh harapkan kategori penunggang motosikal baharu muncul pada tahun 2025. Sama ada kategori lesen baharu ini akan bertukar menjadi lesen B1 secara automatik atau adakah mereka perlu menduduki peperiksaan lain untuk menukar lesen tersebut.

BMotosikal melebihi 500 cc
B1Motosikal tidak melebihi 500 cc
B2Motosikal tidak melebihi 250 cc
CMotosikal Roda-3

Inilah masalahnya… berapa banyak motosikal atau skuter yang dijual hari ini dengan enjin kurang daripada 90cc? Mahukah remaja kita menunggang motosikal 70cc atau kurang ini. Not cool.

Satu lagi masalah, yang patut diatasi … serta merta dan sekarang ialah … remaja yang bermotosikal sekarang pun kebanyakkan daripada mereka, tidak berlesen langsung. Itu masalah akar umbinya yang patut di atasi. Walaupun lesen ada 10 kategori pun kalau mereka tidak mahu langsung memohon lesen apa gunanya.

Previous post

Nissan Akan Lebih Menumpukan Usaha Kepada Pasaran Amerika, Cina Dan Jepun

Next post

Honda Kekal Sebagai Jenama Bukan Nasional No.1 Di Malaysia

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *