Bisnes

Nissan Akan Lebih Menumpukan Usaha Kepada Pasaran Amerika, Cina Dan Jepun

Pembeli kereta Eropah akan terpaksa melihat kepada Renault sahaja.

Akhbar harian Jepun, Yomiuri baru-baru ini melaporkan bahawa Nissan Motor mempunyai rancangan untuk mengurangkan lagi kehadirannya di Eropah. Keputusan ini yang dibuat oleh pembuat kenderaan itu seharusnya merupakan sebahagian daripada rancangan pemulihan globalnya, yang disebabkan oleh masalah kewangannya baru-baru ini.

Menurut Reuters, Nissan berencana untuk memindahkan operasinya dari Eropah dan mengalihkan fokusnya ke China, Amerika Syarikat, dan Jepun. Oleh itu, pembuat kenderaan Jepun itu merancang untuk melakukan outsourcing penjualan dan pembuatan keretanya di Eropah kepada rakan sekutu Renault.

Nissan Juke _2020

Tidak ada perincian yang dikeluarkan secara rasmi setakat ini mengenai sejauh mana pengurangan kehadiran ini oleh pembuat kenderaan ini di Eropah. Juga tidak ada perincian mengenai perjanjian outsourcing dengan Renault yang belum rasmi. Kehadiran Nissan yang mengurang di Eropah kemungkinan besar tidak seperti aksi menarik diri dari seluruh Eropah yang diumumkan Mitsubishi tahun lalu.

Apa yang dilaporkan setakat ini mengenai perincian yang berkaitan dengan berita ini adalah bahawa lebih daripada 30 rangkaian pengedaran akan ditutup oleh pembuat kenderaan Jepun ini, yang kebanyakannya terdiri dari yang berada di Eropah timur. Laporan dari Yomiuri juga mendakwa kilang Avila Nissan di Sepanyol akan diubah menjadi gudang simpanan.

Setelah berkembang pesat sejak beberapa tahun kebelakangan ini di bawah kepemimpinan pengerusinya yang kini digulingkan Carlos Ghosn, berita mengenai Nissan yang hendak mengurangkan kehadirannya di Eropah muncul menjelang kesengsaraan kewangan Renault-Nissan-Mitsubishi Alliance sejak kebelakangan ini. Pembuat kereta Jepun itu dijangka mencatat kerugian operasi tahunan sebanyak 340 bilion yen (RM13.25 bilion) apabila tahun kewangan berakhir pada 31 Mac.

Nissan Juke 2020 rear

Sebagai sebahagian daripada rancangan pemulihan globalnya, syarikat mensasarkan penurunan kapasiti pengeluaran dan jumlah model sebanyak 20 peratus dalam tempoh tiga tahun akan datang. Selain itu, perbelanjaan operasi pembuat kereta Jepun itu disasarkan untuk dikurangkan sebanyak 300 bilion yen (RM11.7 bilion) dalam tempoh yang sama.

Nissan Motor akan menubuhkan barisan pengeluaran di dua kilang milik rakan usaha sama Dongfeng Motor Group di Wuhan, provinsi Hubei dan di Changzhou, provinsi Jiangsu, meningkatkan pangkalan pengeluarannya di China menjadi enam dari empat sekarang. Nissan juga akan melancarkan tujuh model baru di China pada tahun 2022, termasuk crossover berkuasa elektrik Nissan Ariya.

Sementara itu, Nissan di Malaysia di bawah jagaan jenama Tan Chong Motor tidak bersedia untuk melancarkan Juke baru dan juga X-Trail kerana penjualan pada tahun lalu, 2020 mengecewakan kerana pelancaran Proton X70 yang harganya jauh lebih rendah daripada X-Trail yang penuh lengkap dengan penjualan semasa dan dengan Proton X50 yang dilancarkan baru-baru ini, anka penjualan Nissan Juke tidak akan masuk akal sama sekali.

Previous post

UMW Toyota Buka Tempahan Innova Facelift

Next post

Kategori Lesen Motosikal 70cc Baharu Untuk Belia Dalam Perbincangan

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *