Kemalangan / Rosak / Recall

Kereta Penuh Mercun Meletup Di Kota Bahru Satu Maut

Laporan awal mendakwa kereta itu disambar petir namun punca letupan masih dalam siasatan.

Sebuah Proton Iswara Aeroback meletup di Kota Bahru petang semalam membunuh seorang lelaki dan menyebabkan kerosakan pada kereta lain dan mencederakan pengguna jalan raya yang lain. Sekurang-kurangnya 4 yang lain menjalani rawatan untuk kecederaan mereka di Hospital Raja Perempuan Zainab II. Salah seorang mangsa yang cedera adalah seorang anggota polis.

2 dari mangsa yang terkena serpihan

Mayat mangsa letupan terhumban kira-kira 20 meter dari bangkai keretanya. Kerana kecederaannya, mangsa masih belum dapat dikenal pasti. Iswara terbelah dua dan rentung. Beberapa kereta lain yang turut mengalami kerosakan termasuk Proton Waja dan Honda CR-V. Ketua Polis Kelantan, Shafien Mamat, mengatakan bahawa 6 kereta lain terbakar akibat letupan itu.

Laporan awal mendakwa bahawa kereta itu disambar petir dan inilah yang menyebabkan letupan. Walau bagaimanapun, ini tidak mungkin berlaku, kerana kereta biasanya dilindungi oleh kesan Faraday Cage dari serangan langsung kilat. Elektronik boleh rosak akibat serangan kilat langsung atau tidak langsung, tetapi letupan penuh tidak mungkin.

Laporan terkini menolak teori kilat dan polis masih menyiasat sebab sebenarnya, dan bunga api kelihatan seperti kemungkinan penyebabnya. ‘Mercun Bola’, pada dasarnya bola plastik berisi bahan letupan dan dinyala dengan fuse, disyaki penyebab letupan. Nampaknya mangsa sedang membawa sebilangan besar bunga api di dalam kenderaannya. Siapa tahu apa yang mencucuhnya, tetapi kemungkinan besar itulah sebabnya mengapa letupan itu begitu ganas dan membunuh.

Mercun Bola

Kejadian berlaku di Jalan Pintu Geng, Kampung Sireh, Kelantan antara pukul 5.30 petang dan 5.45 petang. Saksi di sekitar mengatakan bahawa mereka mendengar bunyi letupan, hampir seperti bom yang meletup. Beberapa kaca sekitar tempang kejadian turut pecah kerana gelombang letupan tersebut. 15 anggota Balai Bomba dan Penyelamat tempatan berada di tempat kejadian untuk memadamkan kenderaan terbakar. Seorang pemilik restoran yang beroperasi kira-kira 40 meter dari kejadian itu mengatakan bahawa tempat perniagaannya rosak kerana letupan itu.

Freak accidents like these are impossible to predict and prepare for. However, if you’d like some general advice on preparing for a car fire, check out this article.

Kemalangan aneh seperti ini tidak mungkin dapat diramalkan atau bersiap sedia untuknya. Walau bagaimanapun, jika anda memerlukan beberapa nasihat umum mengenai persiapan untuk kebakaran kereta, baca artikel ini.

Previous post

Kemalangan Maut Antara Porsche Dan Toyota

Next post

Toyota Supra Paul Walker Untuk Dilelong

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *