Kemalangan / Rosak / RecallUncategorized

Kemalangan Maut Antara Porsche Dan Toyota

Porsche didakwa hilang kawalan sebelum bertembung dengan MPV Toyota.

Seorang pakar bius malangnya telah kehilangan nyawanya di belakang roda, setelah Porsche 911nya tergelincir dan bertembung dengan Toyota Vellfire dari arah bertentangan. Pemandu Porsche dikenali sebagai Dr Noor Zairul Muhamad. Pemandu 911 berusia 50 tahun meninggal dunia di lokasi kemalangan yang berlaku di jalan raya Jalan Kluang-Batu Pahat sekitar jam 9.00 pagi semalam (22 Mei 2021).

Menurut ketua polis daerah Batu Pahat, Ismail Dollah, siasatan awal mengenai kemalangan maut ini telah menunjukkan bahawa si mati dalam perjalanan bersendirian dari rumahnya di Batu Pahat menuju Sri Gading dan dipercayai kehilangan kawalan Porsche ketika datang di satu selekoh. 911 memasuki selekoh dengan laju dan tergelincir, yang kemudian melihatnya menghantam tiang lampu di pembahagi jalan sebelum terbang melintasi pembahagi jalan terus ke laluan bertentangan menyebabkannya bertembung dengan sebuah MPV Toyota Vellfire putih.

Walaupun terdapat kerosakan yang teruk di bahagian depan dan belakang Vellfire, pemandu berusia 31 tahun di belakang stereng itu hanya mengalami kecederaan ringan di kepala. Dia dilaporkan sedang dirawat di Hospital Pantai. Sudah tentu memakai tali keledar.

Sementara itu, anggota penyelamat di tempat kejadian mengambil masa 10 minit untuk mengeluarkan pemandu di belakang stereng Porsche 911 yang terbalik. Sebanyak 16 responden pertama dan 4 kenderaan dihantar ke tempat kejadian, tetapi pakar bius malangnya telah menyerah pada kecederaan parah berlaku dan meninggal dunia di tempat kejadian.

Bercakap lebih lanjut mengenai kemalangan ini, Cheif Ismail mengatakan bahawa mangsa dibawa ke Hospital Sultanah Nora Ismail di Batu Pahat, untuk bedah siasat. Dia juga menambah bahawa kemalangan ini sedang disiasat di bawah Seksyen 41 (1) Akta Pengangkutan Jalan 1987.

Masih belum jelas mengenai apa sebenarnya yang menyebabkan pemandu Porsche kehilangan kawalan, memandangkan hari yang cerah dan jalan yang kering. Namun, memandangkan kekuatan kemalangan berjaya menghancurkan sel penumpang 911, mungkin wajar untuk mengatakan bahawa 911 dipandu dengan kelajuan yang lebih tinggi daripada biasa.

Melihat lebih dekat dengan bangkai remuk 911 ini, sebenarnya tidak ada panel lurus yang tinggal. Kekuatan perlanggaran sangat parah sehingga berjaya memutar casis Porsche ke titik di mana roda kanan depannya kini naik secara kekal di udara.

Oleh itu, perlu diperhatikan bahawa jalan raya awam, keadaan basah atau kering bukan untuk memandu melebihi had laju dan kita tidak boleh memandu melebihi had kemampuan kita walaupun ketika berada di dalam kereta dengan ciri keselamatan yang tinggi.

Lapuran asal Joshua Chin

Previous post

Suzuki Swift Sport Memasuki Pasaran Singapura

Next post

Kereta Penuh Mercun Meletup Di Kota Bahru Satu Maut

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *