Kemalangan / Rosak / RecallPenyelenggaraan

Di Singapura, Lebih Dari 150 Kereta Masih Terbakar Setiap Tahun

Di seluruh dunia, kebakaran kereta adalah kejadian yang biasa. Di AS, jumlah itu hampir 200,000 kenderaan setiap tahun. Di Singapura, jumlah itu terus menurun. Pada tahun 2018, ia adalah 221. Ia merosot kepada 195 pada tahun 2019 dan pada tahun 2020 ia turun menjadi hanya 153. Namun, 153 kereta terbakar di negara sekecil dan terkawal seperti Singapura masih sedikit aneh. Itu secara purata satu kereta yang terbakar di Singapura setiap 3 hari.

Baru bulan lalu, The Straits Times melaporkan bahawa BMW X1 terpakai terbakar ketika dipandu di sepanjang Lebuhraya Bukit Timah. Pemiliknya, Mr Lester Cher terbau kebakaran dan asap putih keluar dari saluran udara dan dia terus berhenti. Ketika dia memeriksa kotak fius, dia melihat bahawa ia terbakar. Dalam masa 10 minit, seluruh kereta terbakar. Ini mengingatkan kejadian kereta lain yang secara serentak terbakar di negara lain.

Walaupun kereta Mr Cher dibeli terpakai, ia agak baru. X1 generasi pertama mula dijual pada tahun 2009, tetapi kereta yang terbakar dalam kes ini adalah X1 generasi ke-2 yang baharu pertama dikeluarkan pada tahun 2015. Paling teruk, ini adalah kereta berusia 6 tahun.

Ada kemungkinan bahawa kereta terpakai ini telah diubah suai oleh pemilik sebelumnya, atau oleh pemilik itu sendiri, tetapi punca kebakaran ini tidak dapat ditentukan. Peralatan yang dipasang dengan tidak betul seperti dashcam, kamera belakang atau unit infotainment boleh menjadi salah satu punca kebakaran di dalam kereta. Sekiranya pendawaian tidak dilakukan mengikut spesifikasi, short circuit boleh berlaku dan dengan cepat kereta akan terbakar. Memandangkan kebakaran mungkin bermula di kotak fius, inilah penjelasannya.

Walau bagaimanapun, sebab lain termasuk enjin yang terlalu panas. Sekiranya sistem penyejukan kereta rosak, cecair di dalam mesin boleh mendidih dan mula tumpah di tempat yang tidak sepatutnya. Ini boleh mencairkan bahan penebat kabel dan menyebabkan percikan api. Wear and tear yang teruk juga dapat menyebabkan cecair mudah terbakar keluar dari enjin. Penyelenggaraan yang betul dan pemeriksaan berkala untuk kebocoran diperlukan.

Apa pun keadaannya, pelajaran di sini adalah bahawa ia boleh berlaku pada kereta yang baharu mahupun yang lebih lama. Di Malaysia, Jabatan Bomba dan Penyelamat Malaysia melaporkan bahawa 4,000 kereta terbakar setiap tahun – kira-kira 10% daripada jenis kebakaran yang mereka dipanggil memadam.

Jadi, kita harus bersedia, selalu bawa alat pemadam api di dalam kereta anda. Sekiranya anda mengesyaki kereta anda akan terbakar, berhenti di bahu jalan dan matikan enjin. Perkara yang paling penting adalah nyawa anda dan keselamatan penghuni lain di dalam kereta. Pastikan semua orang keluar dan jauh dari lalu lintas.

Periksa keadaan kenderaan. Sekiranya hanya ada bau terbakar, anda mungkin dapat memeriksa punca kebakaran. Sekiranya itu yang berlaku, alat pemadam api ABC dapat memadamkan api dan anda akan selamat dari pening kepala dan kerugian wang. Walau apa pun keadaannya, utamakan keselamatan. Kereta, boleh diganti.

Previous post

Sekali Lagi Pemilik Peugeot Di Malaysia Diminta Mengemas Kini Maklumat Mereka

Next post

Subaru Outback Wilderness Diperkenalkan Di Pasaran AS

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *