Hibrid, Elektrik, Hidrogen

Kerajaan Singapura Bersungguh-sungguh Mempromosikan Kenderaan Elektrik Pada Belanjawan 2021

Singapura sekarang amat serius mengalakan pengunaan kenderaan elektrik.

Awal minggu ini, kerajaan Singapura mengumumkan Belanjawan 2021 mereka, seperti yang dilaporkan oleh CNA. Yang menarik bagi kami adalah langkah baharu mereka untuk mengalakan penggunaan kenderaan elektrik (EV). Tidak seperti NAP 2020, langkah-langkah ini mempunyai angka-angka sebenarnya dimana pembuat kenderaan asing dapat membuat penilaian yang tepat mengenai keadaan sebelum memutuskan untuk melancarkan produk ke pasaran. Mungkin yang paling penting untuk diperhatikan ialah pemerintah Singapura mempunyai tujuan sebenarnya: menghapuskan kenderaan bertenaga petrol dan diesel menjelang 2040.

Penambahbaikan Infrastruktur pengecasan Di Singapura

Sebelum kita mengetahui secara terperinci bagaimana sebenarnya mereka memberi insentif untuk penggunaan EV, mari kita bincangkan mengenai rangkaian pengecasan Singapura. Pada masa ini, negara-pulau ini memiliki kurang dari 2,000 pusat pengecasan. Tidak berapa hebat sebenarnya. Tetapi menjelang tahun 2030, kerajaan akan memastikan sehingga 60,000 pusat pengecasan akan disediakan. Ini akan diedarkan di antara tempat letak kenderaan awam dan premis persendirian. Bagaimana mereka akan mencapai peningkatan 3650% dalam tempoh 10 tahun tak taulah. Walau apapun, ini adalah pencapaian yang lebih baik dari Greentech.

Singapore-Electrik-Cars-Girl-Charging-2

Insentif Kerajaan: SG $ 30 Juta Selama 5 Tahun Yang Akan Datang

Orang awam mungkin tidak menyedari hal ini, tetapi kenderaan elektrik adalah mahal. Tanpa penglibatan langsung pemerintah, mereka menjadi tidak kompetitif dan akan kehilangan alternatif petrol atau diesel di pasaran terbuka. Di Malaysia, kami menyediakan sistem untuk insentif yang diswastakan untuk setiap pengeluar secara individu. Di Singapura, apa yang berlaku ialah kerajaan memberikan rebat langsung kepada pelanggan untuk membantu menurunkan kos.

Ada 3 cara bagaimana mereka melakukanya.

Menurunkan ARF

Yang pertama adalah dengan menggunakan Insentif Pemakaian Awal / Early Adoption Incentive EV mereka. Sekiranya anda membeli kenderaan elektrik di Singapura, anda akan mendapat potongan sehingga SG $ 20,000 untuk Additional Registration Fee (ARF) sehingga akhir Januari 2023. Ada kemungkinan anda tidak akan membayar ARF sama sekali antara bulan Januari 2022 dan Disember 2023 kerana tidak ada pembayaran ARF minimum untuk EV untuk tempoh tersebut. Oleh kerana ARF dikira berdasarkan Open Market Value (OMV) ketika mengimport kenderaan ke Singapura, EV yang berpatutan yang sepatutnya menghasilkan ARF kurang dari SG $ 20,000 boleh mendapat rebat penuh untuk masa yang terhad.

Singapore-Electrik-Cars-Hyundai-OTR-3
Hyundai mempunyai kilang yang didirikan di Singapura untuk pengeluaran EV

Rebate VES

Tahun lalu, pemerintah Singapura mengubah struktur Skema Pelepasan Kenderaan / Vehicular Emissions Scheme (VES) mereka untuk memberi rebat kepada kenderaan yang lebih bersih dan mengenakan bayaran untuk kenderaan yang mencemarkan lebih. Ini telah dipanjangkan hingga akhir tahun 2022. Di bawah skema ini, pembeli EV dapat membayar SG $ 25,000 lebih rendah berbanding kenderaan bertenaga ICE.

Penjimatan dengan rebat ARF dengan VES boleh sampai sehingga SG $ 45,000 untuk pembeli kereta di Singapura, sekiranya mereka memutuskan untuk membeli EV.

Cukai Jalan Baru

Sistem cukai jalan Singapura saat ini agak serupa dengan sistem kita kerana bergantung pada saiz enjin kereta. Tetapi di Singapura, faktor tambahan, seperti usia dan jenis bahan bakar kereta boleh mempengaruhi surcaj cukai jalan.

Singapore-Electrik-Cars-Nissan-OTR-4

Kerajaan Singapura akan menyemak semula struktur cukai jalan mereka untuk menggabungkan EV sekali kerana kapasiti enjin bukan metrik yang dimiliki EV.

Bagaimana Pula Komuter Malaysia Akan Dilayan Di Singapura Nanti?

Buat masa ini, tidak akan ada larangan keras terhadap kenderaan petrol atau diesel di Singapura. Ini mungkin bermaksud beratus-ratus ribu rakyat Malaysia yang bekerja di Singapura dan menggunakan ‘kapchai’ setiap hari (pra-pandemik) masih akan dibenarkan untuk mengunakanya. Namun, ketika kita menghampiri 2040 (kurang 20 tahun), ini mungkin berubah secara drastik. Adakah kita akan melihat lonjakan basikal elektrik nanti? Atau kerajaan kita akan akhirnya bersetuju dengan sistem MRT? Masa akan menentukanya.

Previous post

BMW E28 525i Ini Perlu Dipertimbangkan Lebih Daripada Sedan E30

Next post

Brosur Perodua Ativa Dan Senarai Harga Bocor

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *