Berita Auto

Honda Jazz Dilancarkan Di China Dengan Muncung Sporty

Adakah ASEAN akan menerima Honda Jazz yang direka semula untuk pasaran China?

Semasa Honda Jazz generasi keempat diumumkan di Tokyo Motor Show pada tahun 2019, perkara yang media teruja dengan hatchback Jepun ini adalah gayanya.

Honda Fit China

Mengambil petunjuk dari kereta elektrik Honda E yang futuristik, gaya Jazz terbaharu adalah keberangkatan dari generasi sebelumnya. Yang paling ketara ialah kehilangan gril depan konvensional. Sebagai gantinya adalah panel berwarna badan yang mendominasi reka bentuk depan. Hanya satu daripada 5 varian Honda Jazz yang ditawarkan di Jepun mempunyai gril depan konvensional, dan itu pun terdapat pada SUV mini Jazz Crosstar.

Namun, untuk pasaran China, Jazz yang dipasang secara tempatan, yang dikenali sebagai GAC-Honda Fit telah menerima reka bentuk akhir dari rakan sejawatannya dari Jepun. Dua tahap trim yang tersedia, Sport dann Crosstar gaya Axia, akan menerima perubahan reka bentuk yang merangkumi lampu depan, bumper, dan penambahan gril depan yang ketara pada kedua-dua varian. Mungkin untuk sesuai dengan citarasa tempatan?

Honda Jazz 2021

Walau bagaimanapun, iterasi terbaharu Honda Jazz masih mengekalkan kepekaannya di tempat lain. Ia masih mengekalkan nilai jual Jazz abadi, seperti kabin lapang yang luas dengan jarak pandang yang baik sepanjang tiang ramping A. Ia bahkan mengekalkan bahagian Ultra Seats dalam semua model.

Di bahagian dalam, Jazz baharu terus mendapat inspirasi dari Honda E, dengan roda dua-rim berskala nipis yang funky, infotainment yang lebih baik, dan kluster tolok digital.

Dari segi powertrain, versi Jepun dan Eropah dilancarkan dengan pelbagai pilihan petrol, diesel dan hibrid. Hibrid 1.5 empat silinder yang menghasilkan 108 hp dan 178 Nm yang dipadankan dengan transmisi CVT menjadi yang paling popular di kalangan pembeli di pasaran tersebut.

Honda Jazz 2021

Jazz pasaran China kemungkinan besar akan menerima versi yang disemak semula dari generasi 1.5 liter naturally aspirated inline-four sebelumnya yang kini menghasilkan 128 bhp dan akan dipadankan dengan manual 5-kelajuan atau transmisi CVT.

Walaupun Jazz merupakan penjual yang stabil di dalam negara, Honda Malaysia masih belum mengumumkan sama ada ia akan membawa Jazz generasi terbaharu ke pasaran Malaysia. Dan walaupun ia berlaku, masih belum tahu versi mana yang akan kita terima. Penganalisis industri meramalkan kereta pasaran China yang akan datang ke pesisir pantai kita, tetapi Honda Malaysia masih menggunci bibir tentang pilihan mereka.

Jazz yang manakah yang anda ingin lihat di jalan raya Malaysia? Spesifikasi Jepun dengan reka bentuknya yang bersih atau spesifikasi China dengan gril depan konvensional?

Cerita asal Joshua Chin

Previous post

Ada Khabar Mazda3 Turbocharge Akan Debut 2 Minggu Lagi

Next post

Proton Kini Mulakan Perniagaan Penjualan Kereta Pra-Daftar

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *