Undang - Undang

Pernah Dengar Tentang Tint Tingkap Kenderaan MS2669?

Ideanya senang sekali. Filem tint tingkap MS2669 akan datang dengan kod QR, yang pegawai penguat kuasa hanya perlu ‘mengimbas’ dengan telefon mereka untuk mengesahkan bahawa ia mematuhi piawaian undang-undang.

BHP Banner Filem Tint Tingkap

Penyisipan kod QR ini akan menambah kos kepada semua pemilik kereta yang memasang tint tingkap. Bayangkan, anda akan memerlukan kod QR untuk setiap tetingkap … ..dengan purata kereta mempunyai depan dan belakang ditambah dengan 4 tingkap tepi yang diterjemahkan kepada 6 kod QR dengan harga RM10.00 untuk satu kod. Ini adalah tambahan RM60.00 kepada harga tint tingkap (dengan anggapan mereka mengenakan caj RM10.00 satu kod, seperti yang kita dengar kadar semasa ialah RM20.00 untuk satu kod QR).

Pemilik MPV mewah besar memerlukan 8 kod QR.

MS2669 b

Pemasang tint tingkap anda mesti menunjukkan dokumen yang sah seperti ini.

Kemudian semua filem tint tingkap import kena ‘diuji’ dan mereka mencadangkan ujian luar biasa … ‘ujian rebus’. Ya, mereka mahukan setiap gulung filem tint diletakkan di dalam air mendidih. Tidak ada mana-mana tempat di dunia yang ada ujian seperti ini. Syarikat kecil asli dari Amerika dan Jepun dan seterusnya telah merujuk kilang-kilang luar negara mereka untuk mendapatkan nasihat dan pasukan teknikal mereka hairan atas sebab mengapa gulungan mereka perlu direbus.MS2669 c

Mujurlah, undang-undang ini tidak diluluskan dan segala-galanya kembali normal sehingga sekarang tetapi … saga MS2669 telah kembali dan kini pihak-pihak yang terlibat (penjual tint tingkap yang tidak bertauliah) mendorong SIRIM, MIROS, KPDNHEP dan MARii untuk memindahkan piawaian ini dengan ‘Majlis Pelancaran Garis Panduan’ esok, 19hb Jun di bangunan KPDNHEP.

Ini hasil daripada aduan yang banyak diterima KPDNHEP (Kementerian Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna) terhadap tint tingkap kereta palsu dan terlalu mahal.

Pembeli kereta premium membayar harga premium dan mendapat tint tingkap murah dengan gam murah yang tidak tahan lama ini.

MS2669 d

Jadi, kami ingin tahu:

  • Kenapa persatuan ‘Malaysia Window Film’ tidak terlibat dalam program ini?
  • Kenapa pengeluar tint tingkap yang besar di seluruh dunia seperti Madico, Sumitomo, Konica Minolta dan 3M tidak terlibat dalam program ini? Nampaknya hanya 3 jenama yang terlibat dalam program ini … asal negara produk ini belum disahkan lagi.
  • Bagaimanakah kod QR mengenal pasti dan mengesahkan jenis filem tint tingkap?
  • Buat amsa ini, JPJ dan Puspakom menggunakan meter VLT yang boleh membaca filem tint tetingkap yang dipasang.

Majlis satu hari ini dijangka menarik kerana organisasi di atas mahu menulis semula apa yang Jepun, Amerika dan negara-negara lain telah mengikut selama bertahun-tahun sebelum ini  tanpa sebarang isu.

MS2669 e

Soalan Yang Ditanya

1. Siapa yang akan menyediakan kod QR?

2. Siapa yang akan menyediakan APP telefon untuk pegawai penguat kuasa guna untuk memeriksa kod QR?

3. Siapa yang tiba-tiba akan menjadi pembekal tingkap yang … ‘diluluskan’?

4. Siapa yang akan menyediakan back end sistem IT untuk menyemak kod?

5. Siapa yang akan melakukan ujian ‘REBUS’ dan apakah piawaian global yang akan mereka ikuti?

6. Siapa yang akan mengeluarkan filem tint tingkap asli dan sah kepada tint tingkap ‘baharu yang diluluskan’?

7. Agensi kerajaan mana yang akan menegakkan perjuangan ini?

8. Siapa yang akan menetapkan harga kod QR?

9. Adakah terdapat tender terbuka dan telus untuk pembekalan kod QR dan sistem IT?

10. Siapakah yang akan berani memberitahu pemilik kereta Malaysia bahawa mereka perlu merobek tingkap tetingkap semasa mereka dan memasang tint tingkap yang berbeza dengan kod QR?

MS2669 f

Sesuatu yang biasa dilihat hari ini dan bahaya kepada pemandu yang tidak dapat melihat ke belakang dan juga penglihatan waktu malam dengan jelas.

Petikan dari 2017: “Piawaian MS2669 dicadangkan oleh AAA (http://www.aaamy.my/about-us.html Persatuan Peniaga Audio dan Persatuan Peniaga Udara) dan disokong oleh Kementerian Pengangkutan dan MIROS (Institut Malaysia Penyelidikan Keselamatan Jalan Raya) ” mengatakan bahawa menteri pengangkutan (mantan) ketika melancarkan Mekanisma Standardisasi Filem Tint Tingkap Kenderaan Malaysia pada tahun 2017.

Beliau juga menambah bahawa ia akan menghapuskan teka-teki pengguna yang tidak tahu sama ada filem tint tingkap yang mereka pasang pada kereta mereka sah atau tidak, melihat kepada bagaimana terdapat begitu banyak jenama untuk dipilih dari pasaran.

“Sebelum itu, tidak ada standard untuk pembuat filem tint tingkap kereta dan masing-masing mempunyai tafsiran mereka sendiri tentang apa warna yang boleh diterima di bawah undang-undang. Dengan mekanisma ini, banyak pertikaian mengenai apa yang boleh diterima dapat diselesaikan, ” tambahnya.

Ciri kod QR, bagaimanapun, hanya akan datang dengan filem tint tingkap MS2669 yang diperakui baharu yang dijangka tersedia ada di kedai berdaftar AAA sebelum Januari 2018.

MS2669 g

 

 

Previous post

Pertandingan Pemasaran Proton Asah Bakat Mahasiswa

Next post

Lexus NX300 2019 Dilancarkan

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *