Undang - Undang

Ops Garisan Putih Sedang Berjalan – Sila Berhati-Hati

Pengguna jalan perlu memberi perhatian kepada garisan putih atau akan dikenakan denda Ops Garisan Putih.

Sudah dari 4 Ogos 2023 yang lalu, pemandu di Malaysia akan dikenakan denda sebanyak RM2,000 atau penjara selama enam bulan hasil dari kempen lalu lintas kebangsaan Ops Garisan Putih untuk menangkap pemandu yang menghentikan kenderaan mereka melepasi garisan putih di lampu isyarat.

Garis-Putih-Garis-Putih-IMG_4369-Large

Timbalan Pengarah Bahagian Siasatan dan Penguatkuasaan Trafik Bukit Aman (JSPT), DCP Dato’ Mohd Nasri Omar berkata menurut Peraturan 38 Peraturan-Peraturan Trafik Jalan Raya (LN166/1959), pemandu tidak boleh menghentikan kenderaan melepasi garisan putih dan menghalang laluan pejalan kaki.

Garis-Putih-Garis-Putih-IMG_4411-Large

“Peraturan tersebut menyatakan bahawa seorang pemandu tidak boleh menyebabkan kenderaan atau sebahagian daripada kenderaan itu berhenti di kawasan lintasan kecuali jika dia terhalang daripada bergerak oleh keadaan di luar kawalannya atau jika dia terpaksa berhenti untuk mengelakkan kemalangan.

(gambar ini dikongsi oleh pembaca Facebook)

Ops Garisan Putih “Individu yang melakukan kesalahan ini boleh dikenakan denda tidak melebihi RM2,000 atau dipenjarakan selama tempoh tidak melebihi enam bulan,” katanya.

Beliau mengingatkan pengguna jalan raya untuk mematuhi peraturan trafik dan tidak menghentikan kenderaan melepasi garisan putih kerana tindakan ini menyebabkan kesesakan jalan.

“Ia juga telah menyebabkan kemalangan selain mengganggu pengguna jalan lain.

“Pastikan undang-undang jalan diikuti tanpa kompromi,” katanya.

Garis-Putih-Garis-Putih-IMG_4390-Large

Terus Terang

Tindakan pemandu yang mengabaikan garisan putih ini bukan sahaja melanggar undang-undang trafik, tetapi juga boleh membahayakan pejalan kaki. Garisan putih di persimpangan adalah untuk memberi laluan selamat kepada pejalan kaki untuk menyeberang jalan dengan aman. Jika pemandu terlalu bersemangat dan menghentikan kenderaan melepasi garisan putih, ini boleh membahayakan nyawa pejalan kaki yang cuba menyeberang. Oleh itu, adalah penting bagi semua pemandu untuk sentiasa mematuhi peraturan garisan putih ini demi keselamatan semua pengguna jalan.

Garis-Putih-Garis-Putih-IMG_4393-Large

Selain itu, tindakan seperti ini juga boleh menyebabkan kesesakan lalu lintas yang tidak perlu. Apabila pemandu menghalang laluan pejalan kaki dengan menghentikan kenderaan mereka di garisan putih, ia boleh mengakibatkan kenderaan lain terpaksa berhenti secara tiba-tiba, mencetuskan kesesakan yang boleh mengganggu aliran lalu lintas yang lancar. Kesesakan ini boleh menyebabkan kelewatan dan juga boleh mengganggu pengangkutan awam.

Jadi, penting bagi semua pemandu untuk menghormati garisan putih ini dan berhati-hati ketika berada di persimpangan. Keselamatan dan kelancaran lalu lintas adalah tanggungjawab bersama kita. Marilah kita semua bekerjasama untuk memastikan jalan raya kita lebih selamat dan lancar tanpa kesalahan di garisan putih.

Tags: 2023, auto, undang-undang Malaysia, berita, Ops Garisan Putih, Peraturan Trafik

Previous post

Kia dan Hyundai Panggil Balik Hampir 3.4 Juta Kenderaan

Next post

Jalan Sungai Besi Akan Ditutup Secara Berperingkat

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *