Kemalangan / Rosak / Recall

Kia dan Hyundai Panggil Balik Hampir 3.4 Juta Kenderaan

Hanya Untuk Model Amerika?

Ingat lagi ketika semua orang panik apabila pembuat kereta Jepun, Honda, mengumumkan pemanggilan semula beberapa model mereka di Malaysia disebabkan masalah beg udara Takata yang rosak? Ya, itu masa yang agak membimbangkan. Sekarang, pengeluar kereta Korea, Kia dan Hyundai, telah mengumumkan pemanggilan semula hampir 3.4 juta kenderaan di Amerika Syarikat. Adakah ia akan menjadi isu global?

Hyundai dan Kia mengumumkan pemanggilan semula hampir 3.4 juta kenderaan di Amerika Syarikat dan mengarahkan pemiliknya untuk meletakkannya di luar disebabkan risiko kebakaran di bahagian enjin. Walaupun ini mungkin tidak kelihatan memberi kesan kepada kita di Malaysia, ia sebenarnya mungkin mempengaruhi model-model Kia dan Hyundai di Malaysia yang mungkin menghadapi masalah serupa.

Kia-Sportage-Generations-5.0

Selain itu, pemanggilan semula ini melibatkan pelbagai model kereta dan SUV dari tahun model 2010 hingga 2019, termasuk SUV Hyundai Santa Fe dan SUV Kia Sorento. Walaupun mungkin tidak terdapat banyak SUV ini di jalan raya Malaysia berbanding Amerika Syarikat, masih terdapat beberapa yang boleh menjadi berbahaya bagi pemiliknya.

Dokumen yang diterbitkan oleh pihak berkuasa keselamatan Amerika Syarikat menyatakan modul kawalan brek anti-blok boleh bocor cecair dan menyebabkan pintasan elektrik, yang boleh mencetuskan kebakaran semasa kenderaan tersebut berada dalam keadaan parkir atau sedang digunakan, dan pengeluar kereta menasihatkan pemilik untuk meletakkan kenderaan di luar dan jauh daripada struktur bangunan sehingga kerja-kerja pembaikan selesai.

2024-Kia-Sorento-Facelift-1.0

Pengedar akan menggantikan suis brek anti-blok secara percuma. Kia mengatakan dalam dokumen bahawa mereka akan menghantar surat pemberitahuan kepada pemilik bermula 14 November 2023. Bagi Hyundai, tarikhnya adalah 21 November 2023. Mesej telah ditinggalkan tidak lama dahulu untuk mendapatkan komen dari kedua-dua syarikat.

Selain itu, model-model Kia yang terjejas termasuk Borrego dari tahun 2010 hingga 2019, Cadenza dari tahun 2014 hingga 2016, Forte dari tahun 2010 hingga 2013, Forte Koup dan Sportage dari tahun 2010 hingga 2013, K900 dari tahun 2015 hingga 2018, Optima dari tahun 2011 hingga 2015, Optima Hybrid dan Soul dari tahun 2011 hingga 2013, Rio dari tahun 2012 hingga 2017, Sorento dari tahun 2011 hingga 2014, dan Rondo dari tahun 2010 hingga 2011.

Kia-Niro-EV-3.0

Model-model Hyundai yang terjejas termasuk Elantra, Genesis Coupe, dan Sonata Hybrid dari tahun 2011 hingga 2015, Accent, Azera, dan Veloster dari tahun 2012 hingga 2015, Elantra Coupe dan Santa Fe dari tahun 2013 hingga 2015, Equus dari tahun 2014 hingga 2015, Veracruz dari tahun 2010 hingga 2012, Tucson dari tahun 2010 hingga 2013, Tucson Fuel Cell dari tahun 2015, dan Santa Fe Sport dari tahun 2013.

Semua maklumat ini kami perolehi terima kasih kepada WKBN dan artikel penuh mereka boleh dibaca di sini.

batch_Image-Hyundai-IONIQ-2.0

Terus Terang

Pemanggilan semula hampir 3.4 juta kenderaan oleh Kia dan Hyundai di Amerika Syarikat memang merupakan isu yang perlu diberi perhatian serius. Walaupun ini adalah pemanggilan kenderaan untuk pasaran Amerika, kita di Malaysia juga perlu peka terhadap potensi masalah serupa. Kebakaran bahagian enjin adalah risiko yang serius dan boleh membahayakan nyawa pemilik kenderaan dan merosakkan harta benda. Pengeluar kereta perlu bertanggungjawab untuk memastikan keselamatan kenderaan mereka di seluruh dunia.

Juga, adalah baik melihat bahawa pengedar akan menggantikan suis brek anti-blok secara percuma untuk pemilik yang terjejas. Ini menunjukkan langkah positif dalam menangani isu ini. Namun, pemilik kenderaan Kia dan Hyundai di Malaysia perlu sentiasa berhubung dengan pengedar tempatan dan memeriksa adakah model mereka terjejas atau terlibat dalam pemanggilan semula ini. Keselamatan adalah keutamaan, dan kita perlu mengambil tindakan yang sesuai jika perlu.

Kita berharap pihak pengeluar dapat mengambil langkah proaktif dalam menangani masalah ini dan memastikan kenderaan mereka selamat untuk digunakan di seluruh dunia. Semua pemilik kenderaan, sama ada di Amerika Syarikat atau Malaysia, berhak untuk merasa selamat semasa memandu, dan pemanggilan semula ini adalah langkah dalam arah yang betul untuk mencapai matlamat itu.

Previous post

Ducati Perkenal Diavel V4, Panigale V4 SP2, dan Streetfighter V4 Terbaru

Next post

Ops Garisan Putih Sedang Berjalan - Sila Berhati-Hati

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *