Undang - Undang

Hanya Satu Ujian Teori Untuk Lesen Kereta Dan Lesen Motosikal

Mulai 15 September 2023. Kemudahan Baru di Malaysia: Hanya Perlu Duduki Ujian Teori Sekali untuk Mendapatkan Lesen Memandu Kereta dan Motosikal

Berita baik untuk para pemandu di Malaysia yang berhasrat untuk mendapatkan lesen memandu kereta dan motosikal. Bermula 15 September 2023, anda hanya perlu mengambil satu ujian teori untuk kedua-dua lesen tersebut. Berita ini telah diumumkan oleh Kementerian Pengangkutan.

anthony loke

Sebelum ini, para calon perlu mengambil dua ujian teori yang berasingan untuk memperoleh lesen memandu kereta dan motosikal. Namun, dengan pengumuman baru ini, proses tersebut akan menjadi lebih efisien. Calon hanya perlu menjalani latihan praktikal yang berasingan selepas mengambil ujian teori tunggal ini.

Menteri Pengangkutan, Anthony Loke, dalam satu sidang akhbar mengatakan bahawa perubahan ini akan mengurangkan yuran lesen sebanyak RM100 kerana calon hanya perlu mengambil satu ujian teori berbanding dua. Ini bermakna, mereka yang sudah memegang lesen memandu kereta atau motosikal tidak perlu mengulangi ujian teori untuk mendapatkan lesen yang lain. Mereka hanya perlu menjalani latihan praktikal sahaja.

driving class theory 3.0

Kurikulum yang akan diajar dalam kelas memandu akan digabungkan dan pelajar akan belajar elemen teori untuk pengendalian motosikal dan kereta secara serentak. Ini akan memberikan keselesaan yang lebih kepada para pelajar.

driving-school-3

Lebih daripada itu, Loke mengatakan bahawa standardisasi ini akan memberi manfaat kepada orang ramai kerana mereka tidak perlu menghadiri kelas selama enam jam untuk kedua kalinya hanya untuk mendapatkan lesen yang lain. Menteri pengangkutan juga menyatakan bahawa kabinet telah meluluskan rancangan oleh MRCB Bhd untuk mengubah suai KL Sentral untuk menampung jumlah penumpang dan lalu lintas yang semakin meningkat.

Loke menjelaskan bahawa syarikat tersebut akan menanggung kos pembinaan semula yang dianggarkan sebanyak RM1 bilion. Sebagai balasan, MRCB akan diberikan hak untuk menubuhkan unit komersial di pusat pengangkutan tersebut. Pembinaan semula ini tidak akan memberi kesan kepada operasi pengangkutan awam seperti LRT, KTM, atau ETS, dan mereka akan terus beroperasi seperti biasa.

Apakah pendapat anda tentang perubahan ini? Adakah anda gembira dengan fakta bahawa para pemandu tidak lagi perlu mengambil dua ujian teori yang berasingan untuk motosikal dan kereta? Kami percaya ini adalah langkah yang sudah lama dinantikan.

Previous post

Acara AUTOFEST Sime Darby Motors Bakal Gegar Arkadia Akhir Minggu Ini!

Next post

Tinjauan Semula Tesla Model 3 'Project Highland': Sebuah Pengemaskinian

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *