Aksesori / Produk / Alatan / Minyak

Pelancaran Pangkalan Data PADU, Asas Subsidi Sasaran

Kemas kini maklumat anda dalam Pangkalan Data PADU untuk menerima subsidi sasaran kerajaan Malaysia

Pada suatu pagi yang mendebarkan di Putrajaya, Perdana Menteri telah melancarkan “Pangkalan Data Utama” (PADU), yang tidak sama dengan PADU kerajaan yang lain. Pangkalan data ini akan menjadi tunjang kepada subsidi sasaran dan bantuan kerajaan Malaysia yang bakal datang. Kami berharap ia tidak dijalankan hanya pada helaian Excel dalam komputer Windows 7.

Pelancaran PADU

Dengan penggunaan PADU, kerajaan akan menggabungkan semua data dari jabatan dan agensi kerajaan, mengumpulkan semuanya di bawah satu bumbung. Langkah ini akan memberikan gambaran yang lebih jelas kepada kerajaan tentang keluarga di Malaysia yang benar-benar memerlukan subsidi dan mereka yang mampu tanpa subsidi tersebut.

petronas-station-GENTARI-1.0

Peraturan Pelepasan

Masyarakat digalakkan untuk mengemas kini dan mengesahkan maklumat mereka bermula hari ini, 2 Januari 2024. Tiada denda atau tindakan akan diambil sekiranya anda tidak mengemas kini, jadi memilih untuk tidak mengambil bahagian dalam melindungi data peribadi adalah sah. Namun, sekiranya atau apabila kerajaan Malaysia mula melaksanakan subsidi sasaran menggantikan subsidi sejagat, maka keengganan untuk mengemas kini dalam PADU mungkin akan membawa implikasi kewangan.

Walaupun begitu, PADU tidak hanya bergantung pada pengumpulan maklumat sukarela daripada warga Malaysia. Ia juga akan mengumpulkan maklumat dan data dari industri dan agensi di bawah kerajaan. Pelbagai jenis data akan digabungkan untuk memberikan gambaran yang jelas kepada kerajaan tentang isi rumah dan individu yang memerlukan bantuan. Mereka juga akan berusaha untuk memastikan data tersebut sentiasa terkini.

ev-cost-petrol-pump-green-yellow-2.0

Subsidi Sasaran akan Datang?

Kerajaan telah lebih kurang mengesahkan penghentian subsidi diesel secara sejagat. Pengumuman Bajet terbaru menunjukkan peralihan ke arah subsidi sasaran untuk kategori bahan bakar ini. Subsidi sasaran akan tersedia untuk pelbagai pengguna diesel, tetapi kemungkinan besar kenderaan penumpang peribadi dengan enjin diesel tidak akan layak. Saat ini, harga diesel dihadkan pada RM2.15 seliter. Di Singapura, Shell menyenaraikan Diesel FuelSave pada SGD2.64 seliter, kira-kira RM9.20 seliter. Minggu lepas, Shell FuelSave Diesel di Thailand disenaraikan pada 30.24 Baht Thai seliter atau kira-kira RM4.06 seliter.

Kekal bersama kami untuk insentif mengemas kini pangkalan data PADU anda. Dikatakan bahawa Touch ‘n Go dan penyedia perkhidmatan lain akan memberikan hadiah kepada “pengemaskini” awal.

Terus-Terang

Dalam menghadapi era baru ini, kami melihat langkah kerajaan dalam mengimplementasikan Pangkalan Data Utama (PADU) sebagai suatu usaha yang strategik dan penting. Langkah ini bukan hanya memperlihatkan keinginan untuk lebih mengutamakan efisiensi dalam pengagihan bantuan, tetapi juga menunjukkan kesedaran tentang perlunya pengurusan data yang lebih tepat dan bermakna. Walaupun terdapat kebimbangan mengenai privasi dan keselamatan data, kami percaya langkah ini menandakan satu langkah ke hadapan ke arah sistem bantuan sosial yang lebih saksama dan berkesan. Ini bukan sahaja mengenai subsidi, tetapi tentang memupuk masyarakat yang lebih inklusif dan bertanggungjawab dalam penggunaan sumber.

Previous post

Kolaborasi ECARX dan smart Dalam Teknologi Automotif

Next post

Pelancaran Rasmi Chery Omoda E5 di Malaysia

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *