Trak Pikap, Van, MPV, Bas & Lori

Bersiap Sedialah Membayar Lebih dari Dua Kali Ganda untuk Diesel pada 2024

Pembahasan Subsidi Diesel dalam Bajet 2024 Menimbulkan Reaksi yang Beragam Dari Pemilik Kenderaan Diesel

Gambaran Umum Bajet 2024

Perdana Menteri YAB DS Anwar Ibrahim telah membentangkan Bajet 2024 di parlimen kemarin dan banyak elemen terkait transportasi yang dibahas. Walaupun banyak gambaran besar yang bagus, ada beberapa pembeli yang akan mulai merasakan akibat dari perubahan yang akan datang.

Subsidi Diesel Buat Masa Ini

Harga pasaran semasa diesel ialah RM3.75 seliter, tetapi rakyat Malaysia hanya membayar RM2.15 seliter, bermakna kerajaan memberi subsidi RM1.60 seliter diesel yang dijual di sini. Walaupun ini memudahkan ramai orang, sistem ini terbuka kepada penyalahgunaan kerana terdapat banyak kes penyeludupan rentas sempadan dan bentuk ‘kebocoran’ lain.

Langkah Menuju Subsidi Sasaran

Satu cadangan di bawah Bajet 2024 ialah peralihan daripada subsidi diesel menyeluruh kepada subsidi bersasar. Bagi mengelakkan ketirisan dan penyalahgunaan sistem subsidi semasa, kerajaan bercadang memperkenalkan skim subsidi bersasar untuk kenderaan barangan dan logistik. Semua pembeli diesel lain perlu membayar harga pasaran untuk bahan api diesel.

Pandangan Positif Mengenai Subsidi Sasaran

Secara peribadi, kami merasakan sudah tiba masanya kerajaan mula mengkaji semula subsidi bahan api. Walaupun kami sendiri mendapat manfaat secara langsung daripadanya, kami juga merasakan bahawa tiada siapa yang benar-benar mempertimbangkan kos alam sekitar dan trafik sebenar untuk memandu satu kereta bagi setiap orang bagi setiap perjalanan. Di banyak negara lain, pengangkutan persendirian dianggap sebagai kemewahan dan seseorang harus berhati-hati apabila ia digunakan. Di Malaysia, bahan api adalah murah dan ini menyebabkan sikap kurang berhati-hati terhadap penggunaan jalan raya.

Pandangan Negatif Mengenai Subsidi Sasaran

Pengumuman ini pastinya akan memberi impak yang besar kepada segmen trak pikap. Trak pikap telah memasuki segmen ‘gaya hidup’ sejak beberapa tahun kebelakangan ini kerana ia menawarkan banyak kuasa dan tidak dikenakan cukai yang tinggi kerana peraturan AFTA. Oleh itu, jenama itu boleh mengubahsuai kenderaan komersial lain untuk menyasarkan pembeli koboi bandar sambil kekal di bawah segmen premium dari segi harga.

Kesan kepada Industri Automotif

Jenama seperti Mitsubishi Motors, Isuzu, Nissan, Ford dan Toyota akan terkesan dengan keputusan ini. Walau bagaimanapun, trak bukan gaya hidup yang masih berkhidmat kepada pelanggan komersil masih dijual dalam jumlah rekod, jadi mungkin keadaannya tidak begitu teruk.

Mazda-3.3L-diesel-cutaway-engine-1.0

Adakah Ini Bermakna Penamat untuk Trak Pikap

Mungkin tidak, tetapi kami menjangkakan akan ada beberapa pertimbangan tambahan yang dibuat oleh pembeli trak bukan komersial. Mereka yang menggunakan trak ini lebih sebagai simbol status atau penggunaan sekunder mungkin berfikir dua kali tentang kenaikan ketara dalam harga diesel.

diesel-pump-pam-black

Terus terang: Patutkah Pemilik Trak Pikap Risau?

Mungkin. Pemilik trak pikap, terutamanya mereka yang membeli untuk kegunaan peribadi atau ‘gaya hidup’, mungkin perlu mempertimbangkan bajet bahan api masa depan mereka. Walaupun impak penuh pengumuman ini masih belum didedahkan, adalah jelas bahawa perubahan sedang berlaku dan mereka yang menggunakan diesel – terutamanya di luar sektor logistik dan pengangkutan – mungkin merasakan kesan kewangan yang paling teruk daripada keputusan ini.

Kami di Gohed Gostan akan terus mengawasi pengembangan ini dan memberikan pembaruan secepatnya.

Previous post

Usaha Mendominasi Dunia BYD : Seagull, Elektrik Mampu Milik

Next post

Mencorak Masa Depan EV dengan Bajet 2024 di Malaysia

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *