Aksesori / Produk / Alatan / Minyak

Subsidi Bahan Api Diesel Tertumpu: Khabar Angin Kedatangannya Pada Mac

Perubahan Subsidi Diesel Malaysia: Pengaruhnya Terhadap Ekonomi dan Industri Pengangkutan

Di tengah kegusaran rakyat tentang subsidi bahan api diesel yang meluas, sebuah perkembangan terkini yang dibawa oleh pemilik stesen minyak mengisyaratkan bahawa perubahan besar mungkin hanya beberapa minggu lagi. Pada Oktober 2023, kerajaan Malaysia mengesahkan bahawa subsidi selimut untuk bahan api diesel akan berakhir dengan pengenalan Bajet 2024. Kini, terdapat desas-desus mengenai pelancaran subsidi bahan api diesel tertumpu menggunakan “kad kumpulan” bagi syarikat yang layak, yang dijangka pada Mac 2024. Pengguna diesel lain mungkin perlu mula membayar kadar pasaran sekitar RM3.75 bagi setiap liter bahan api.

Regulasi Emisi dan Subsidi Diesel Tertumpu

Ketika pengumuman Bajet, sedikit sahaja maklumat tentang mekanisme subsidi ini dikongsi. Apa yang diketahui adalah bahawa harga RM2.15/L untuk diesel tidak akan lagi menjadi norma di pam, di mana kenderaan barang dan logistik tertentu akan layak untuk skema ini dan tetap menikmati kadar yang lebih rendah. Kenderaan yang tidak layak di bawah subsidi tertumpu, seperti trak pikap berdaftar peribadi atau kenderaan penumpang bertenaga diesel yang jarang, akan terpaksa membayar harga pasaran.

Walaupun terdapat khabar angin dan berita palsu mengenai pengakhiran subsidi ini pada 2024, namun ia telah ditepis. Sebaliknya, kerajaan menjelaskan bahawa mereka sedang menjalankan eksperimen dengan 6 syarikat untuk menguji mekanisme subsidi tertumpu ini. Kelihatan seperti sistem kad kumpulan akan diperkenalkan, membolehkan bas, teksi, ambulans, kereta jenazah, kereta sewa, dan kereta bomba turut menikmati skema ini.

Singapore-driver-pumps-petrol-into-plastic-container-2.0

Kesan Terhadap Ekonomi

Tujuan utama subsidi tertumpu adalah untuk mengurangkan kebocoran yang berkaitan dengan subsidi selimut. Pam bahan api yang tidak terkawal boleh mengakibatkan bahan api dipam ke dalam kenderaan bukan warga Malaysia, atau terus ke dalam jerigen untuk digunakan untuk tujuan lain seperti operasi penjana atau dijual semula di pasaran gelap.

Dinding Besar

Ketika subsidi tertumpu baru ini berkuat kuasa, ia pasti akan menyakitkan dompet setiap orang, tetapi hakikatnya Malaysia memiliki salah satu bil subsidi bahan api terbesar di dunia dan telah mensubsidi diesel sejak Oktober 1999. Ia mungkin perlu untuk meringankan beban kerajaan tetapi juga agar ekonomi menjadi lebih tangguh dalam jangka panjang. Menutup kebocoran yang ada juga akan baik dan mungkin menunjukkan kepada kerajaan seberapa banyak yang telah hilang ke aktiviti haram dengan perubahan ini. Sebaliknya, kecuali jika skema baru ini diawasi dengan ketat, peluang baru untuk eksploitasi akan menunggu.

Enjin Diesel Mazda 1.8L

Kesan sampingan sudah tentu besar. Jualan trak pikap gaya hidup mungkin jatuh, dan banyak MPV, SUV, dan juga kereta penumpang berkuasa diesel akan kehilangan daya tarikannya. Pasaran kereta terpakai keseluruhan juga mungkin perlu menyesuaikan semula harga untuk mencerminkan perubahan ini. Pemilik sedia ada juga perlu menyemak bajet mereka untuk perbelanjaan bahan api. Walau bagaimanapun, diesel mungkin masih lebih menjimatkan daripada kenderaan petrol walaupun tanpa subsidi. Disel moden secara amnya lebih menjimatkan daripada petrol, justeru popularitinya di pasaran Eropah.

Terus-Terang

Dalam menimbang cabaran yang dihadapi oleh rakyat akibat perubahan subsidi diesel ini, kita perlu mengakui bahawa langkah ini bukan sahaja penting untuk menstabilkan ekonomi negara, tetapi juga menggalakkan penggunaan sumber tenaga yang lebih mampan dan bertanggungjawab. Walaupun peralihan ini mungkin menyebabkan ketidakselesaan jangka pendek, ia merupakan langkah penting untuk membina ekonomi Malaysia yang lebih tahan lasak dan lestari. Kita, sebagai rakyat Malaysia, harus bersiap sedia untuk menyesuaikan diri dengan norma baru ini, dengan harapan bahawa langkah-langkah ini akan membawa manfaat jangka panjang untuk semua.

Previous post

Kedatangan ORA 07 GWM di Malaysia: Kesan Besar bagi Industri EV

Next post

Honda Malaysia: Penguasaan Pasaran Kenderaan Penumpang

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *