Hibrid, Elektrik, Hidrogen

DHL Express Perkasa Armada EV dengan Skuter dan Van Elektrik

DHL Express berazam melengkapkan 60% daripada keseluruhan armada penghantaran mereka dengan kenderaan elektrik menjelang tahun 2030, menandakan langkah besar dalam kelestarian.

DHL Express memperkuat komitmen mereka terhadap mobiliti lestari dengan menambah 44 van elektrik dan tujuh skuter elektrik ke dalam armada penghantaran dan perkhidmatan mereka di Malaysia. Langkah terkini ini membina atas pencapaian syarikat sebagai peneraju dalam penggunaan kenderaan elektrik (EV) untuk logistik di Malaysia sejak Oktober 2022.

Kuasa Skuter dan Van Elektrik DHL

Skuter elektrik Blueshark R1 yang canggih memperkasakan penghantaran dokumen dan bungkusan kecil serta menyokong penghantaran ad-hoc untuk surat-menyurat kerajaan. Kurier DHL akan mula menggunakan skuter dua roda ini dalam laluan operasi mereka di Lembah Klang, Pulau Pinang, Melaka dan Ipoh.

Setiap e-skuter dilengkapi dengan bateri dwi 2.88kWH yang menyediakan jarak 110km NEDC hanya dengan 3.5 jam pengecasan dari sumber kuasa 220 hingga 240V. Dengan pengeluaran tahunan CO2e yang 90% lebih rendah berbanding enjin konvensional 150cc, Blueshark R1 merupakan solusi efektif untuk pengangkutan bebas emisi.

Ekspansi Armada e-Van DHL

Pengumuman ini juga menandakan peningkatan jumlah van elektrik dalam operasi daripada 10 kepada 54, memperluaskan liputan ke negeri-negeri lain di seluruh negara. Pelaksanaan lanjutan CAM EA4 dan Foton iBlue bersama kumpulan CAM EC35 sedia ada dijangka akan mengurangkan kos bahan api keseluruhan sebanyak 74% dan meningkatkan kecekapan karbon sebanyak 63.5%.

Perancangan DHL untuk Mobiliti Elektrik

DHL Express juga merancang untuk mengubah 23% daripada semua kenderaan penghantaran akhir di Malaysia menjadi sepenuhnya elektrik menjelang penghujung tahun 2024. Ini akan meletakkan DHL Express Malaysia di landasan yang tepat untuk mencapai sasaran kumpulan 60% armada elektrik menjelang 2030.

Teknologi Internet of Vehicles (IoV) Blueshark

Melalui IoV Blueshark, pelanggan armada boleh memantau dan mengesan kenderaan mereka serta data penting seperti metrik prestasi, sejarah perjalanan, keadaan kenderaan, dan jangkauan bateri secara real time, lancar dan segera. Ini bukan sahaja menguntungkan DHL Express dan alam sekitar, tetapi juga semua pihak secara umum.

Elektrifikasi Armada sebagai Langkah Pengurangan Karbon DHL

Elektrifikasi armada merupakan langkah utama pengurangan karbon dalam Pelan Jalan Kelestarian DHL Group, dengan pelaburan €7 bilion (kira-kira RM35.6 bilion) dalam dekad ini menuju sasaran emisi karbon sifar neto. Syarikat ini memiliki 29,200 EV yang beroperasi dalam rangkaian antarabangsa mereka, di mana 27,800 digunakan dalam penghantaran dan pengambilan.

Terus-Terang

Dari perspektif kami, langkah DHL Express dalam memperkasakan armada dengan kenderaan elektrik bukan sahaja menunjukkan komitmen terhadap kelestarian, tetapi juga sebagai contoh industri yang harus diikuti. Pendekatan ini tidak hanya mengurangkan kesan negatif terhadap alam sekitar, tetapi juga menunjukkan kemungkinan perubahan besar dalam industri logistik. Kami percaya inisiatif seperti ini penting untuk masa depan yang lebih hijau dan berkelanjutan, dan semestinya terus diperluas dan dipromosikan.

Previous post

Live Stream Pelancaran EV smart #1 Terbaru di Malaysia

Next post

Vatikan dan Volkswagen Bergabung Untuk Armada Kereta EV Menjelang 2030

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *