Hibrid, Elektrik, Hidrogen

Vatikan dan Volkswagen Bergabung Untuk Armada Kereta EV Menjelang 2030

Dalam usaha mencapai kelestarian, Vatikan menjalin kerjasama dengan Volkswagen untuk menggantikan armada kereta mereka dengan kenderaan elektrik (EV) sepenuhnya menjelang tahun 2030.

Vatikan baru-baru ini telah menandatangani perjanjian dengan pengeluar kereta Jerman, Volkswagen, untuk menggantikan keseluruhan armada kereta negeri kota ini dengan kenderaan elektrik (EV) menjelang tahun 2030. Langkah ini menandakan komitmen Vatikan terhadap kelestarian alam sekitar pada tahap yang baru.

Kerjasama Vatikan dan Volkswagen

Pejabat Gabenor negara kota terkecil di dunia tidak mendedahkan butiran kewangan perjanjian tersebut tetapi menyatakan bahawa ia akan melibatkan sewaan sederhana dan jangka panjang kereta Volkswagen dan Skoda. Ini bermakna bahawa suatu hari nanti, kita mungkin dapat melihat Paus sendiri tiba dengan kereta ID Volkswagen.

Matlamat Karbon Neutral Vatikan

Perjanjian “kerjasama” dengan Kumpulan Volkswagen merupakan salah satu cara negara kota berdaulat seluas 108 ekar ini bertujuan untuk mencapai matlamat jangka panjang menjadi karbon neutral dan bergantung sepenuhnya pada tenaga boleh diperbaharui. Hampir setiap bahagian dunia telah mula mengadaptasi elektrifikasi, jadi langkah ini tidak boleh dielakkan.

Armada Kereta Vatikan

Armada kereta Vatikan semasa termasuk puluhan kenderaan, kebanyakannya berwarna biru gelap. Sekumpulan pemandu menghantar pegawai kanan Vatikan ke acara di Roma dan tempat lain. Armada ini juga termasuk banyak kenderaan penyelenggaraan, kebun, dan penghantaran. Banyak pegawai dan pekerja Vatikan yang berpangkat rendah memiliki dan memandu kereta mereka sendiri ke dalam negara kota dari Roma.

Stesen Pengecasan Elektrik di Vatikan

Vatikan menyatakan akan membina rangkaian stesen pengecasan elektrik di dalam kawasan pagarnya dan di hartanahnya di Roma. Kakitangan akan dibenarkan menggunakan stesen ini untuk kereta peribadi mereka, seolah-olah sebagai insentif untuk beralih dari bahan api fosil.

Pemilihan Kereta oleh Paus

Paus sendiri kini dibawa dalam Vatikan dan sekitar Roma sama ada dalam Ford Focus atau Fiat 500, yang kedua-duanya merupakan versi yang sederhana. Beliau telah mengelak dari limousin berperisai gas yang besar yang digemari oleh pendahulunya, yang banyak menggambarkan karakter dan pemikiran mesra alamnya.

Perlindungan Peribadi Paus dan Volkswagen

Masih belum jelas sama ada perjanjian dengan Volkswagen juga akan meliputi semua kereta perlindungan peribadi Paus, iaitu kenderaan putih tinggi yang dibina khas untuk mengangkut Paus melalui orang ramai di Dataran St. Peter. Namun, kita mungkin akan mengetahui tentang hal ini pada masa akan datang. Sebagai nota sampingan, salah satu kenderaan yang digunakan saat ini adalah Mercedes, jadi mungkin Paus memang menyukai kereta Jerman secara umum.

Terus-Terang

Dari perspektif kami, kerjasama antara Vatikan dan Volkswagen ini bukan hanya tentang penggantian armada kereta. Ia adalah tentang bagaimana sebuah institusi bersejarah dan berpengaruh seperti Vatikan memilih untuk memimpin melalui teladan dalam soal kelestarian. Langkah ini bukan hanya melambangkan peralihan teknologi, tetapi juga perubahan paradigma dalam cara kita memandang pengangkutan dan tanggungjawab kita terhadap planet ini. Kami percaya inisiatif ini akan memberikan inspirasi kepada banyak organisasi lain untuk mengambil langkah serupa menuju masa depan yang lebih hijau.

Previous post

DHL Express Perkasa Armada EV dengan Skuter dan Van Elektrik

Next post

Tawaran Eksklusif Auto Bavaria Untuk BMW, MINI, dan Motorrad

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *