Motosikal / Lain Lain Roda

RydeEV Pertukaran Modus Pengisian Bateri Motosikal Elektrik

Memperkenalkan teknologi pertukaran bateri, RydeEV mengubah paradigma perjalanan motosikal elektrik di Malaysia.

RydeEV, sebuah syarikat anak kepada Yinson GreenTech (YGT) – yang dikenali sebagai ibu syarikat kepada ChargEV, rangkaian pengisian EV terbesar di Malaysia – kini sedang membawa revolusi baharu ke dalam pasaran motosikal elektrik di negara kita. Daripada menjadi pengeluar atau pengedar motosikal elektrik biasa, RydeEV memilih pendekatan melalui teknologi bateri.

RydeEV-4.0

Inisiatif ini dimulai melalui pelaburan YGT pada 2021 ke dalam sebuah syarikat permulaan berasas di Singapura, Oyika. Kemampuan utama yang diperolehi adalah teknologi pertukaran bateri, satu konsep yang masih baru di Malaysia. Menurut Oyika, teknologi bateri mereka adalah jenama-agnotik, bermakna ia boleh disesuaikan dengan hampir semua motosikal elektrik. Lebih menarik, reka bentuk bateri yang boleh ditukar ini membolehkan pengguna mendapatkan bateri segar dengan cepat tanpa perlu menunggu berjam-jam untuk pengisian penuh.

Dua model motosikal RydeEV, Ryder dan Hyper, telah diperkenalkan sebagai kenderaan utama jenama ini di Malaysia. Satu model tambahan yang dikenali sebagai Glyder dijangka akan masuk pasaran kita menjelang akhir tahun ini.

RydeEV-1.0

Dua motosikal elektrik RydeEV ini dikuasakan oleh dua bateri Oyika Gen-3. Setiap bateri mempunyai berat 10kg dengan kapasiti 1.65kWh, memberikan jarak perjalanan elektrik sehingga 100km. Walau bagaimanapun, seperti kenderaan elektrik yang lain, memandu dengan agresif akan mengurangkan jarak perjalanan.

Salah satu perkara yang perlu ditekankan ialah, motosikal RydeEV hanya menyokong teknologi pertukaran bateri. Maksudnya, tidak ada opsyen untuk mengisi semula bateri. Ini dilakukan untuk menjaga jangka hayat bateri, yang direka untuk 2,000 kitaran pengisian.

RydeEV-3.0

Satu lagi perkara menarik ialah RydeEV tidak menjual motosikal ini secara langsung kepada pengguna. Sebaliknya, mereka menawarkan program pajakan. Melalui program ini, pelanggan boleh memilih kontrak pajakan tiga atau empat tahun, dengan semua perbelanjaan penyelenggaraan, insurans, dan cukai jalan ditanggung oleh RydeEV.

Bagi model Ryder, kos untuk kontrak tiga tahun adalah RM299 sebulan dan RM250 sebulan untuk kontrak empat tahun. Manakala model Hyper, ia memakan kos RM430 sebulan untuk kontrak tiga tahun dan RM339 sebulan untuk kontrak empat tahun. Ini termasuk pertukaran bateri tanpa had.

aboutus-rideev-ygt-1-ygt

Mengapa Teknologi Pertukaran Bateri Penting?

Di era digital ini, keperluan untuk mobiliti yang cepat dan efisien menjadi semakin penting. Teknologi pertukaran bateri yang diperkenalkan oleh RydeEV bukan sahaja meningkatkan kecekapan masa, tetapi juga menjanjikan penjimatan kos dalam jangka panjang. Bayangkan situasi di mana pengguna motosikal elektrik perlu berhenti di stesen pengisian dan menunggu berjam-jam untuk mengisi semula bateri. Ini bukan sahaja mengambil masa, malah menimbulkan keraguan ramai bakal pengguna untuk beralih kepada motosikal elektrik.

Dengan teknologi pertukaran bateri, perjalanan jarak jauh tidak lagi menjadi halangan. Jika sebelum ini mungkin ada yang teragak-agak untuk meredah bandar dengan motosikal elektrik kerana bimbang baterinya habis di tengah jalan, kini dengan wujudnya stesen pertukaran bateri yang strategik, perjalanan menjadi lebih lancar. Ini setanding dengan konsep stesen minyak konvensional, di mana pengguna hanya memerlukan beberapa minit untuk ‘mengisi semula’ kenderaan mereka.

rydeEV-interior-1

Selain itu, dengan teknologi ini, kualiti bateri kekal di tahap optimum. Mengapa? Kerana bateri yang sering diisi semula dari tahap bateri yang rendah mungkin mengalami penurunan prestasi dalam jangka panjang. Tetapi dengan model pertukaran bateri, bateri-bateri ini dapat dikelola dengan lebih baik, memastikan bahawa setiap bateri yang digunakan oleh pengguna berada dalam keadaan terbaik.

Dalam konteks Malaysia, di mana iklim panas dan lembap boleh mempengaruhi prestasi bateri, teknologi seperti ini menjadi semakin relevan. Bateri yang terdedah kepada suhu yang ekstrem boleh mengalami penurunan jangka hayat, jadi dengan adanya teknologi pertukaran, bateri boleh disimpan dalam keadaan yang ideal, sambil memberikan pengguna bateri yang berprestasi tinggi setiap kali.

RydeEV how?

Terus Terang

Inisiatif oleh RydeEV mengesahkan bahawa teknologi bateri dan bagaimana kita menggunakannya adalah sebahagian daripada masa depan mobiliti elektrik. Dengan pilihan seperti RydeEV yang kini tersedia, pengguna di Malaysia mempunyai lebih banyak pilihan untuk beralih ke kenderaan elektrik dengan cara yang lebih mudah dan efisien.

Previous post

Volvo Lancar Kemaskini Model PHEV 2024: Lebih Berkuasa, Lebih Stail

Next post

Rombongan Isuzu D-Max Raikan Merdeka dengan Semarak

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *