Hibrid, Elektrik, Hidrogen

Geely Geometry G6 Electric: Model Proton Baharu?

Geely Geometry G6 memamerkan jarak sehingga 500km dan akan dilancarkan tidak lama lagi.

Sejak Geely, pengeluar automotif dari China, menjadi rakan kongsi dengan Proton, jenama nasional pertama kita, jenama itu telah menunjukkan pencapaian cemerlang. Satu pencapaian yang membanggakan ialah Proton. Jadi, apa yang hebat tentang kereta elektrik ini?

Geely-G6-Front-3.1

Dalam masa terdekat, Geely akan memperkenalkan model 2024 Geometry G6 facelift. Walaupun perubahan reka bentuk adalah kecil, harapan tinggi untuk pelancarannya pada pertengahan September. Ada kemungkinan kereta ini menjadi asas kepada model “Proton S50” yang dikhabarkan.

Sebagai perbandingan, harga semasa Geely Geometry G6 adalah antara 149,800 hingga 189,800 yuan (lebih kurang RM95,687 hingga RM121,235). Memandangkan ia adalah kereta elektrik, gril hadapan 2024 Geometry G6 ditutup dan memaparkan lubang trapezoid di bahagian bawah. Simbol tengah juga boleh menyala.

Geely-G6-1.0

Geely Geometry G6 adalah 4,752mm panjang, 1,804mm lebar dan 1,503mm tinggi, dengan jarak roda 2,700mm. Kereta elektrik ini menggunakan roda 17 inci dan mempunyai pemegang pintu tersembunyi. Jika Proton menggayakan semula kereta ini, mungkin pemegang pintu konvensional akan ditambah.

Kuasa untuk Geely Geometry G6 2024 datang daripada motor segerak magnet kekal yang menghasilkan kuasa 150kW dan tork 310Nm atau kuasa 100kW dan tork 180Nm. Kereta itu mempunyai masa pecutan 100km selama 6.9 saat.

Selain itu, Geely Geometry G6 2024 dilengkapi dengan bateri CTP silinder yang menyediakan pilihan rangkaian elektrik sama ada 500km atau 410km. Geely mendakwa kereta ini boleh dicas dari 30% hingga 80% dalam masa 20 minit sahaja dan dengan pengecasan 8 minit ia memberikan jarak sejauh 100km.

Bagi bahagian dalaman pula, Geely Geometry G6 2024 sebahagian besarnya kekal sama dengan paparan pemacu digital 10.2 inci, skrin infotainmen tengah 14.6 inci, dan stereng tiga mata berbentuk rata.

Dari segi keselamatan, Geely Geometry G6 2024 dilengkapi dengan 13 fungsi ADAS termasuk kawalan pelayaran adaptif, brek kecemasan automatik dan pengecaman tanda trafik. Jadi, adakah kereta ini akan dialu-alukan di Malaysia sebagaimana Proton?

Geely-G6-Rear-3.2

Terus Terang

Kerjasama antara Geely dan Proton mempunyai potensi besar untuk mengubah landskap automotif di Malaysia. Dengan pengenalan Geely Geometry G6 2024, kita boleh melihat kombinasi teknologi canggih dan reka bentuk menarik. Ciri-ciri seperti motor berkuasa tinggi, bateri yang mampu memberi jarak yang jauh dengan masa pengecasan yang singkat, dan teknologi keselamatan canggih, menjadikannya pilihan yang menarik di pasaran. Dengan harga yang bersaing, kereta ini boleh menjadi pilihan utama bagi mereka yang mahu beralih ke mobiliti elektrik di Malaysia.

Model ini berpotensi besar untuk mengisi keperluan pasaran tempatan yang semakin beralih kepada kenderaan elektrik. Walau bagaimanapun, penerimaan pengguna bergantung pada harga, kualiti dan kesedaran tentang kepentingan mobiliti elektrik.

Maklumat dan gambar terima kasih kepada CarNewsChina. Artikel berkenaan terpaut di sini.

Previous post

Volkswagen ID. GTI Concept: Elektrik Dengan Sejarah GTI

Next post

Nissan Malaysia Lancar Pusat Terulung Mereka di Petaling Jaya

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *