Berita Auto

Mungkinkah Enjin Geely Hibrid Baharu Ini Digunakan Proton S50?

Enjin Geely Bhe15 Plus hibrid dengan kecekapan terma 44 Peratus kini sudah tiba.

Tiada apa-apa yang disahkan lagi jadi kami mungkin terbawa-bawa tetapi jika ini benar, maka kami akhirnya ada sebab untuk teruja dengan Proton baharu sekali lagi buat kali pertama sejak pendedahan SUV X50 yang popular itu. Kali ini, bukan sahaja kerana kereta Geely yang dilencanakan semula, tetapi juga untuk Enjin Hibrid Bhe15 Plus jenama itu.

Enjin kecekapan haba tinggi 1.5 liter Geely baharu

Jadi dengan proton Persona yang telah diubahsuai pada akhir tahun lalu, kemungkinan besar Geely akan menghentikan kereta itu dan memperkenalkan sedan Proton S50 baharu, yang dispekulasi telah dilihat diuji dalam camouflage yang berat, tetapi enjin hibrid baharu ini boleh menjadi game changer yang diperlukan jenama itu.

Tetapi apakah yang menjadikan enjin baharu ini begitu istimewa? Baik, ini ialah enjin Raytheon Hybrid BHE15 Plus baharu Geely, yang baru sahaja dikeluarkan daripada barisan pengeluaran, dan mempunyai kecekapan terma sebanyak 44.26 peratus. Walaupun ini bermakna enjin mempunyai banyak kelebihan, yang utama ialah ia lebih menjimatkan bahan api berbanding enjin lain yang serupa.

Lebih-lebih lagi, jika Geely dan Proton tidak memasukkan enjin baharu ini ke dalam Proton S50 baharu untuk mempercepatkan pengenalannya ke Malaysia, ia paling masuk akal kerana ia akan menyaingi secara langsung Toyota Vios dan Honda City yang popular, mungkin Geely merancang “Proton S70” untuk enjin ini sebagai pengganti Preve dan Waja.

Ingatkah lagi kepada Proton Waja dan Proton Preve tetapi selepas yang terakhir dihentikan, pengeluar kereta nasional pertama kami tidak mempunyai tawaran sedan segmen C buat seketika dan ada yang mengatakan bahawa enjin Geely 1.5 liter kurang kuasa untuk segmen C, dan persoalannya, adakah Honda Civic 1.5 kurang kuasa?

Ya, memandangkan Civic mempunyai pengecas turbo, tetapi kerana ini adalah enjin hibrid, jadi satu atau dua motor elektrik akan lebih daripada menebus anjakan yang lebih kecil. Ditambah dengan harga Proton dan kepintaran Geely ditambah ke dalam kecekapan bahan api yang tiada tandingan, akhirnya Honda Civic mungkin mempunyai saingan hebat.

Walau apa pun, ada kemungkinan besar kita tidak akan melihat enjin Geely dengan kecekapan terma yang tinggi ini dalam mana-mana produk Proton di Malaysia untuk masa terdekat tetapi hei, kita boleh bermimpi bukan? Juga manakah yang anda fikir akan lebih berkemungkinan daripada Geely? Tawaran sedan segmen C baharu atau pengganti Persona?

Walau apa pun, saya fikir, enjin baharu ini, jika digunakan dengan betul, sebenarnya akan mendorong Proton, dan secara tidak langsung Geely, ke tahap kejayaan baharu di Malaysia, terutamanya jika ia benar-benar digunakan dalam Proton S50 baharu dan terus terang kami akan menjadi yang pertama membuat tempahan.

Proton Persona

Amacam? Adakah kita akan melihat enjin Geely ini di Malaysia atau tidak?

Previous post

Swedish Auto Buka Cawangan Pengedar Kereta Volvo Baharu Di Setia Alam

Next post

UMW Toyota Motor Menganas - 5 Pelancaran Dan 1 Lagi Hari Ini

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *