Bisnes

Kecerdasan Pelaburan EV Geely Mendapat Pulangan Setengan 1 2022

Dengan peningkatan jualan dan eksport, Geely melihat hasil yang lebih baik untuk 2022

Kita semua sudah biasa dengan Zhejiang Geely Holdings Ltd, maklumlah, mereka adalah rakan kongsi jenama kereta tempatan pertama kami, Proton. Kini, Kumpulan Zhejiang Geely telah mengeluarkan keputusan hasil mereka untuk separuh pertama 2022 dan berkongsi bahawa ia telah meningkat kepada RMB58.2 bilion dengan keuntungan bersih RMB1.28 bilion.

Pada separuh pertama tahun ini, Geely mencapai kemajuan yang besar dalam segmen pasaran premium dengan mempercepatkan transformasi pintar dan elektriknya. Geely merekodkan sejumlah 613,845 unit terjual pada separuh pertama 2022 dan daripada jualan tersebut, 109,000 unit adalah EV dan NEV. Ini meletakkan Geely dalam tiga teratas pembuat kereta China.

Itu merupakan peningkatan 398 peratus daripada tahun sebelumnya dan menyumbang 17.9 peratus daripada jumlah jualan syarikat yang menyerlahkan peralihan berterusan syarikat kepada tenaga elektrik dan Geely meningkatkan pelaburan R&D dalam teknologi pintar dan NEV sebanyak 71.3 peratus kepada RMB3.63 bilion untuk separuh pertama tahun ini.

Salah satu faktor di sebalik peningkatan hasil ini ialah harga jualan purata model Geely meningkat sebanyak 21.1 peratus kepada RMB102,000 hasil daripada teknologi yang lebih maju dan kereta elektrik pintar seperti model Xingyue L Hi-F dan Geometry E. Model elektrik pintar seperti ini akan menjadi tumpuan utama untuk separuh 2 2022.

Sejak awal tahun ini, Geely telah menumpu kepada mengembangkan barisan produk elektriknya dan meningkatkan kecerdasan produknya. Ini dapat dilihat dengan jenama itu menaik taraf seni bina elektroniknya daripada GEEA 1.0 kepada GEEA 2.0 dan menambah kemas kini OTA pada sistemnya yang lebih baharu.

Selain itu, ini juga telah menyebabkan pengembangan Geely ke luar negara berkembang pesat dengan jualan eksport melebihi 88,000 unit, peningkatan 64 peratus daripada tahun sebelumnya dan menyumbang 14.3 peratus daripada jumlah jualan syarikat.

Tambahan, Lynk & Co, anak syarikat Geely dari Sweden, mencipta rekod baharu di Eropah, menyerahkan 10,912 unit pada separuh pertama tahun manakala Proton, rakan kongsi strategik jenama itu di Malaysia, turut mempercepatkan pengembangan global mereka dengan menjadi pengeksport kenderaan utama Malaysia baru-baru ini juga.

Geely teruja dengan pengembangan global mereka, malah, syarikat itu telah menetapkan sasaran baharu untuk mencapai 20 peratus daripada jumlah jualan di luar negara menjelang 2025.

Geely mengalihkan tumpuannya kepada pasaran utama di kawasan Timur Tengah, Asia-Pasifik dan Amerika Latin. Sementara itu, Proton akan menumpukan pada pasaran Asia Tenggara seperti Thailand manakala Lynk & Co akan menumpukan usaha mereka pada pasaran Eropah dan Asia-Pasifik. Laporan penuh Geely dipautkan di sini.

Previous post

Jetour Dasheng Akan Dilancarkan Tidak Lama Lagi Di China Bermula Dari USD14,700

Next post

Aston Martin V12 Vantage Roadster Belum Lancar Sudah Habis

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *