Hibrid, Elektrik, Hidrogen

Geometry E Memasuki Pasaran EV China Dengan Harga Yang Menarik

Geely harus mempertimbangkan untuk membawa ini masuk ke Malaysia

Apa yang anda lihat di sini ialah crossover elektrik terbaharu Geometry untuk menyertai saingan, E. Ia nampaknya mempunyai siluet yang serupa dengan EX3 kerana ia pada dasarnya adalah kereta yang sama, kecuali ia mempunyai gaya yang lebih mewah dan mungkin yang menghairankan, pemanduan yang kurang berkuasa sedikit.

Geometry E baru sahaja dilancarkan di China dan harganya berkisar antara 87,800RMB hingga 104,800RMB (RM57,560 hingga RM68,700), menjadikannya jauh lebih mahal daripada EX3, yang berharga 59,700RMB (RM39,140).

Dari segi reka bentuk, E membezakan dirinya daripada model yang diasaskan dengan fasia hadapan minimalis yang menampilkan jalur LED lebar penuh dan lampu hadapan segi empat sama diletakkan di setiap sudut bampar. Di bahagian belakang, terdapat lampu belakang berbentuk L yang memanjang ke bahagian badan dan spoiler yang kelihatan halus pada kedua-dua bumbung dan pintu belakang. Bumbung dan tiang hitam, serta pelapisan plastik di sekeliling bahagian bawah badan melengkapkan rupa.

Anda akan perasan bahawa unit yang dipaparkan di sini, yang merupakan unit pameran yang dipaparkan di Pameran Auto Guangdong-Hong Kong-Macao, mempunyai pelekat harimau kartun di sebelah kiri. Ini merujuk kepada nama asal E – X Thunder Tiger.

Bahagian dalamannya lebih berteknologi tinggi berbanding EX3, dengan skrin berkembar 10.25-inci gaya MBUX terletak di atas papan pemuka sebagai pembeza utama antara keduanya. Di tempat lain, anda akan temui reka bentuk konsol tengah yang sangat ringkas di mana penukar gear berputar, brek letak kereta elektronik dan pemegang cawan ditempatkan. Tikar lantai adalah tambahan yang ceria tetapi kami rasa ia tidak akan ditawarkan kepada pelanggan.

Seperti EX3, E dikuasakan motor elektrik tunggal pada gandar hadapan tetapi output telah ditala turun daripada 94 hp kepada 81 hp. Geometry menawarkan dua pilihan bateri – 33.5 kWj yang menawarkan julat 320 km dan 39.4 kWj dengan 401 km dengan cas penuh. Menurut CarNewsChina, Geometry sedang menyiapkan versi yang lebih berkuasa dengan julat 39.4 kWj dan 380 km. Bateri boleh tukar juga sedang dalam perancangan.

Jadi, apa pendapat anda? Dengan harga sebegitu, ditambah dengan cukai jalan percuma sehingga 2025 dan pengecualian duti import, duti eksais dan cukai jualan, Geometry E nampaknya seperti kereta yang sesuai untuk menarik rakyat Malaysia kelas pertengahan supaya berjinak dengan kereta EV.

Previous post

Fiat Komited Untuk Jual Elektrik 100% Di UK Mulai Julai 2022

Next post

Jualan Terlalu Laku, Pesanan Volvo XC40 Recharge Ditutup

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *