Sukan

Andika Rama Raih Juara GR GT Cup Asia 2023

Andika Rama Juara GR GT Cup Asia 2023: Gelaran Yang Penuh Dengan Aksi dan Ketegangan

Pada Ahad, 24 September 2023, Kejuaraan GAZOO Racing (GR) GT Cup Asia 2023 berakhir dengan penuh gaya, menampilkan aksi perlumbaan maya yang mendebarkan. Peminat e-motosport dari seluruh Asia dapat menyaksikan hari yang tak terlupakan dengan persaingan yang sengit, di mana 15 peserta kelayakan tempatan dari Indonesia, Malaysia, Filipina, Singapura, dan Thailand bersaing untuk merebut gelaran juara serantau yang paling diidamkan dan peluang untuk mewakili rantau mereka dalam Global Finals yang akan datang.

GR-GT-Cup-Asia-2023-2-edited-scaled-2.0

Kejohanan GR GT Cup Asia 2023 tahun ini membawa perubahan menarik dalam format perlumbaan, dengan tiga perlumbaan dimainkan dalam permainan “Gran Turismo 7” PlayStation®. Setiap perlumbaan menantang pemandu dengan cara yang unik, dengan mata kumulatif dari ketiga perlumbaan menentukan pemenang kejohanan. Pertandingan ini berlangsung di trek ikonik termasuk Mount Panorama, Tokyo Expressway, dan trek perlumbaan legendaris Spa Francorchamps.

Perlumbaan pertama di Mount Panorama menyaksikan pemandu berdepan cabaran dengan kereta GT Supra Gr.4. Kelayakan dilakukan dalam tempoh serangan 5 minit untuk menentukan kedudukan grid, diikuti dengan perlumbaan yang menarik selama 15 minit. Perlumbaan kedua, yang diadakan di Tokyo Expressway, menyaksikan kedudukan grid diterbalikkan daripada Perlumbaan 1, dengan kereta GR Corolla bersaing dalam perlumbaan sengit selama 25 minit. Perlumbaan terakhir berlangsung di Spa Francorchamps, tempat pemandu memandu kereta Hibrid Hibrid GR010 yang berkuasa. Perlumbaan ketiga turut menampilkan sesi kelayakan selama 5 minit, diikuti 35 minit perlumbaan menarik dalam keadaan cuaca yang berubah-ubah.

GR-GT-Cup-Asia-2023-1-edited-scaled-3.0

Dalam persembahan yang spektakular dari kemahiran dan strategi, Andika Rama dari Indonesia muncul sebagai juara dengan jumlah mata sebanyak 65. Rama mempersembahkan pendekatan yang sabar dan taktikal, menamatkan di tempat ke-4 dan ke-5 dalam dua perlumbaan pertama sebelum mengambil kedudukan penting dalam Perlumbaan 3 di tengah-tengah keadaan cuaca yang semakin teruk. Luis Moreno dari Filipina juga menunjukkan kebolehan luar biasa dengan menduduki tempat kedua keseluruhan dengan 52 mata.

Fadtris Isa dari Singapura dan Dhanesh Wigneswaran dari Malaysia juga memberikan persembahan yang mengagumkan, walaupun keadaan cuaca yang mencabar dan kekurangan strategi di pit mempengaruhi kedudukan mereka dalam kejohanan.

GR_GT_Cup_Asia_2023_Winners_Group_1.0

Dua peserta teratas, Andika Rama dan Luis Moreno, akan mewakili Asia dalam Global Finals yang dijadualkan berlangsung pada November di Barcelona, Sepanyol.

Selain perlumbaan yang mendebarkan di trek, musim keempat GR GT Cup Asia pada tahun 2023 mengukuhkan komitmen Toyota untuk menjadikan e-motosport boleh diakses oleh peminat dari semua peringkat umur. Acara ini memberikan pengalaman visual yang memukau kepada peminat dan peserta, dengan warna kebangsaan setiap negara peserta menjadi inspirasi dalam rekaan livery.

Dengan hati penuh kegembiraan, dunia e-motosport kini dengan penuh nantikan perlawanan di Global Finals di Barcelona, di mana Andika Rama dan Luis Moreno akan mewakili Asia menentang pemandu e-Motorsport terbaik dunia. Perjalanan berterusan, dan persaingan dijangka lebih sengit dari sebelum ini.

Perlumbaan yang menarik di GR GT Cup Asia 2023 ini telah berakhir dengan kemenangan cemerlang Andika Rama. Ia adalah sebahagian daripada acara e-motosport yang menarik dan kami kini menantikan usaha untuk merebut gelaran global.

Previous post

BYD Dolphin: Setengah Juta Kenderaan Elektrik Terhasil

Next post

Siapakah Juara Stesen Cas EV Malaysia? Petronas Atau TNB?

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *