Berita Auto

2024 Subaru BRZ STI Sport: Lebih Kuasa, Lebih Kecekapan

2024 Subaru BRZ STI Sport: Perkenalan Variasi Baharu dengan Prestasi Meningkat


Subaru, pengeluar automotif Jepun terkenal, secara rasmi mengumumkan barisan model tahun 2024 (MY) BRZ di Jepun. Terdapat penambahan kepada rangkaian Eyesight ADAS dalam model manual dan varian baharu STI Sport. Soalan besar yang muncul, adakah versi BRZ ini akan tiba di Malaysia dalam masa terdekat?

BRZ-6.0

Varian baharu 2024 Subaru BRZ menumpukan kepada dinamik pemanduan yang lebih tajam dengan suspensi STI yang dipelbagaikan dan brek Brembo, sama seperti BRZ 2024 Amerika Utara yang dikenali sebagai BRZ tS. Ini menjadikan ia pilihan utama bagi sesiapa yang ingin menggunakan keretanya sebagai kenderaan harian dan juga untuk mengujinya di trek lumba.

Tidak seperti beberapa varian lain yang tampil dengan kit badan yang mencolok, Subaru BRZ STI Sport hadir dengan logo STI berwarna merah ceri yang lebih senyap di gril, pintu belakang, dan kluster lampu hadapan dalam LED sepenuhnya. Antena sirip hiu dan penutup cermin berakhir dengan silika hitam kristal, sepadan dengan warna metalik gelap pada rim aloi 18-inci.

BRZ-4.0

Di dalam kabin, terdapat lebih banyak logo STI, dan fabrik dalam warna hitam atau Bordeaux turut dilengkapi dengan benang merah, ditambah dengan beberapa aksen logam hitam gelap. Bagi penampilan yang lebih agresif, anda boleh memilih bahagian pilihan STI Sport termasuk spoiler belakang karbon dan pemisah yang lebih ketara di antara bahagian-bahagian lain.

BRZ STI Sport versi Jepun juga mendapat peningkatan casis yang sama seperti BRZ tS versi Amerika. Sistem brek yang lebih berkuasa oleh Brembo menampilkan cakera berlubang 17-inci dan kaliper brek berwarna emas, manakala suspensi STI yang lebih tajam termasuk pelincir hadapan Hitachi Astemo SFRD dan pelincir belakang yang disemak semula.

BRZ-3.0

Selain itu, seluruh rangkaian 2024 Subaru BRZ mendapat peningkatan sistem Kawalan Dinamik Kenderaan yang diselaraskan semula. Semua model BRZ manual kini dilengkapi dengan standard Eyesight ADAS Subaru yang sebelum ini hanya terhad kepada model dengan kotak gear automatik.

BRZ-1.0

Subaru tidak membuat sebarang perubahan kepada enjin boxer 2.4 liter berenjin semula jadi yang menghasilkan kuasa yang sama, iaitu 232hp dan 250Nm tork. Seperti pepatah yang mengatakan, “jika tidak rosak, jangan dibaiki.” Kuasa disalurkan ke gandar belakang melalui transmisi manual enam kelajuan atau transmisi automatik enam kelajuan.

BRZ-2.0

Subaru BRZ 2024 versi Jepun akan membuat penampilan perdana di Fuji Speedway pada 24 September. Model ini sudah boleh ditempah di Jepun dengan harga bermula dari USD22,258 (sekitar RM104,279). Sudah tentu, STI Sport adalah varian paling mahal, dengan harga USD25,370 (RM118,858) untuk versi manual dan mencapai USD25,745 (RM120,615) untuk versi automatik.

Segala maklumat ini kami perolehi terima kasih kepada Carscoops dan artikel penuh mereka boleh diakses di sini.

Previous post

Era Baru Jaminan Kilang 7 Tahun di Malaysia

Next post

Mazda 2 & CX-3 Dapat Sistem Infotainment 8.8″ Baharu

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *