Trak Pikap, Van, MPV, Bas & Lori

Volvo EM90: Sentuhan Skandinavia kepada Minivan Elektrik Zeekr 009

Volvo EM90, Minivan Elektrik Yang Akan Menggegarkan Pasaran Malaysia, Bersiap Sedia Untuk Kedatangannya!

Dulu, kami telah membahas tentang Zeekr 009, sebuah minivan elektrik yang menarik perhatian banyak peminat kereta di Malaysia. Walaupun banyak yang berharap ia akan tiba di sini melalui Geely, rupanya Volvo telah mengambil langkah mendahului dengan memperkenalkan versi mereka yang diberi nama Volvo EM90.

Volvo EM90 – Nama yang semakin mendapat perhatian di kalangan peminat minivan. Geely, pemilik jenama Volvo, baru-baru ini telah merilis gambaran ringkas mengenai EM90, yang merupakan minivan elektrik pertama mereka. Ia direka dengan konsep ‘ruang tamu Skandinavia yang bergerak’, memberikan tumpuan kepada keselesaan dan kemewahan dalam perjalanan. Bayangkan sebuah ruang tamu Skandinavia yang selesa, kini di dalam kereta anda!

Volvo-EM90-Seat-Add-Ons-5.0

Video promosi yang dikeluarkan oleh Volvo juga menunjukkan beberapa ciri menarik lain seperti atap kaca kedua di atas baris pertama tempat duduk dan pemegang pintu depan dan belakang yang bersambung, mengesahkan bahawa EM90 akan dilengkapi dengan pintu belakang jenis sliding. Tidak ketinggalan, pencahayaan dengan perkataan ‘Volvo’ di bawah tingkap belakang dan lampu depan berjenama ‘Thor-hammer’ yang menjadi ciri ikonik jenama ini.

Walaupun maklumat lanjut mengenai EM90 masih belum dikeluarkan, kami telah mengetahui dari sumber-sumber awal bahawa ia akan dibina berdasarkan minivan 009 yang sedia ada daripada jenama Geely yang lain, iaitu Zeekr. Jika benar EM90 akan dijual di Malaysia, model-model seperti Toyota Alphard dan Vellfire mungkin akan mendapat saingan hebat.

Volvo-EM90-Ariel-View-3.0

Dari segi reka bentuk, grille depan Zeekr 009 memang menonjol dan mempunyai kehadiran yang kuat di jalan raya. Namun, sangat mungkin Volvo akan melakukan beberapa perubahan besar pada bahagian depan serta keseluruhan badan EM90. Jika anda seorang yang prihatin tentang alam sekitar, EM90 mungkin menjadi pilihan yang sempurna tanpa mengorbankan keselesaan.

Adalah dijangka bahawa bahagian dalaman Volvo EM90 juga akan direka semula mengikut estetika jenama Volvo, termasuk skrin infotainment berorientasikan potret di tengah-tengah. Namun, EM90 mungkin akan mengekalkan kebanyakan ciri dalaman Zeekr 09. Model 009 dilengkapi dengan sepasang motor elektrik, sistem pemanduan semua roda, dan mempunyai kuasa sebanyak 536hp.

Volvo-EM90-Rear-Seats-4.0

Semua maklumat ini kami perolehi daripada Carscoops dan artikel penuh mereka boleh dilihat di sini. Terima kasih, Carscoops, atas maklumat dan imej yang disediakan.

Terus Terang: Dengan kemunculan Volvo EM90 ini, pasaran minivan di Malaysia mungkin akan melihat satu revolusi baru dalam segi reka bentuk, teknologi, dan kelestarian. Kita hanya perlu menunggu dan melihat bagaimana ia akan diterima oleh para peminat kereta di negara kita.

Volvo-EM90-Sunroof-6.0

Tentang Zeekr 009

Zeekr 009 ialah minivan mewah serba elektrik yang akan dikeluarkan oleh pengeluar kereta China Geely dan dijual di bawah jenama EV premium Zeekr mulai awal 2023. Apabila dilancarkan, 009 akan menjadi kenderaan pengeluaran kedua di bawah jenama Zeekr, selepas brek menembak eksekutif 001.

Previous post

Langkah Hijau Besar: Pos Malaysia Makin Maju ke Arah Elektrik

Next post

Chery OMODA 5 dan Tiggo PRO 8 Siap untuk Penghantaran

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *