Hibrid, Elektrik, Hidrogen

Langkah Hijau Besar: Pos Malaysia Makin Maju ke Arah Elektrik

Pos Malaysia muncul sebagai peneraju dalam inisiatif hijau dengan kenderaan elektrik untuk penghantaran yang lebih mampan.

Kempen kemampanan semakin mendapat perhatian dalam industri logistik. Dalam langkah progresif, Pos Malaysia, penyedia perkhidmatan pos dan bungkusan negara kami, telah menerima penghantaran 50 motosikal elektrik daripada Modenas. Ini jelas menunjukkan satu inisiatif besar untuk misi mereka mencapai pencemaran sifar bersih menjelang 2050.

Kegigihan Pos Malaysia dalam tanggungjawab terhadap alam sekitar sememangnya patut dicontohi. Ini bukan hanya satu lagi tindakan menunjuk-nunjuk, tetapi mencerminkan misi jenama untuk menyediakan pengalaman yang lebih mampan untuk pekerja, pelanggan dan planet kita.

Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan Pos Malaysia Berhad, Charles Brewer, berkata, “Langkah ini adalah tanda penting komitmen kami terhadap perlindungan alam sekitar.” Beliau turut menyatakan hasrat untuk menyampaikan 50 Modenas e-Bikes ke negari lain seperti Johor, Kedah, Pulau Pinang dan Perak. Namun mereka tidak akan berhenti di sini. Menjelang akhir 2023, mereka menyasarkan untuk memiliki 200 e-Bikes dan 143 e-Vans di seluruh Malaysia. Impian terbesar mereka? Gantikan semua kenderaan penghantaran terakhir mereka daripada bahan api fosil kepada elektrik menjelang 2030.

Roslan Roskan, Ketua Pegawai Eksekutif Modenas memberi taklimat kepada MEV-1 dengan mengatakan ia mewakili inovasi dan penyelesaian untuk mobiliti mampan, menandakan komitmen Modenas untuk menyediakan alternatif pengangkutan yang mantap dan mesra alam di Malaysia.

Sementara itu, Mohd Syahrul Yusuf, Ketua Pegawai Operasi AVIS Malaysia, menambah dengan Pos Malaysia, mereka berbangga kerana dapat menyumbang secara aktif dalam mengurangkan jejak karbon di Malaysia.

Pos Malaysia melancarkan Pelan Hala Tuju Kelestarian mereka awal tahun ini, menggariskan rancangan mereka untuk mengurangkan kesan kepada alam sekitar dengan matlamat mencapai pelepasan karbon sifar bersih untuk operasi mereka menjelang 2050.

Mereka juga merupakan syarikat yang mengambil bahagian dalam UN Global Compact (UNGC) dan pakar dalam Program Pengurusan dan Pengukuran Kelestarian IPC (SMMS), memberikan sumbangan aktif dalam mengurus kemampanan dan mengurangkan jejak karbon industri pos dan bungkusan.

Terus Terang

Langkah Pos Malaysia ini bukan sahaja menunjukkan komitmen mereka terhadap alam sekitar, malah menjadi sumber inspirasi kepada syarikat lain untuk lebih proaktif dalam usaha yang mampan. Kami percaya bahawa dengan inisiatif seperti ini, masa depan yang lebih hijau bukanlah impian, tetapi realiti yang akan datang dalam masa terdekat.

Previous post

Tindakan Tribunal Melindungi Pembeli Kereta Terpakai

Next post

Volvo EM90: Sentuhan Skandinavia kepada Minivan Elektrik Zeekr 009

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *