Uncategorized

Tindakan Tribunal Melindungi Pembeli Kereta Terpakai

Pembeli Kereta Terpakai Kini Mendapat Lebih Perlindungan Daripada Tribunal Tuntutan Pengguna Terhadap Penjual dengan Perbatuan Palsu

Revolusi dalam industri kereta terpakai di Malaysia mungkin sedang berlaku. Hari-hari pembeli kereta ditipu oleh penjual mungkin akan berakhir tidak lama lagi. Baru-baru ini, timbul satu kes yang mengejutkan di mana seorang pembeli berjaya memenangi saman terhadap seorang penjual kereta terpakai yang menjual Honda Accord kepadanya dengan jarak tempuh yang tidak betul. Akibatnya, Tribunal Tuntutan Pengguna telah menghukum penjual dengan denda RM6,940 untuk kemerosotan nilai dan fi perkhidmatan.

Kisahnya bermula apabila seorang awam menyedari bacaan odometer yang tidak betul selepas membeli Honda Accord itu. Dia membawa kes itu di hadapan Tribunal Tuntutan Pengguna untuk mendapatkan pampasan. Pengerusi Tribunal, Haliza Aini Datuk Othman, selepas mempertimbangkan keterangan yang dikemukakan, memutuskan untuk memberikan ganti rugi sebanyak RM6,940.33 kepada plaintif.

Namun, apa yang lebih memeranjatkan ialah pemilik kereta ini telah membeli Honda Accord berusia 10 tahun dengan harga RM34,600 selepas menukar Toyota Camry 2008 miliknya dengan RM23,00012. Dalam tempoh lima hari pembelian, pemilik membawa kereta itu ke pusat servis Honda di Seremban. Apabila rekod diperiksa, didapati tren itu sebenarnya mencatatkan 202.671km dalam perkhidmatan terakhirnya pada Januari, lebih banyak daripada odometer yang ditunjukkan.

Kejutan tidak berhenti di situ. Pemilik kereta itu kemudian menghubungi pemilik sebelumnya dan mendapati kereta itu mencatatkan lebih 200,000km semasa penjualan kepada broker. Bagaimanapun, wakil penjual kereta di Banting menafikan dakwaan salah laku.

Lebih membimbangkan, pemilik kereta itu turut menuntut pampasan RM20,000 kerana jaminan yang diberikan penjual hanya sah untuk kenderaan yang bacaan odometernya di bawah 180,000km. Jaminan ini mempunyai nilai perlindungan sebanyak RM40,000 untuk kos pembaikan.

Penjual kini diberi tempoh 14 hari untuk mematuhi keputusan tribunal di bawah Seksyen 117(1) Akta Perlindungan Pengguna 1999. Jika didapati bersalah, penjual boleh dikenakan denda sehingga RM5,000 atau penjara sehingga dua tahun atau kedua-duanya sekali sekala.

Terus terang

Situasi seperti ini menekankan betapa pentingnya perlindungan untuk pengguna di Malaysia. Dengan keputusan seperti ini, kami percaya bahawa hari di mana penjual kereta terpakai dapat menipu pembeli dengan mudah semakin hampir ke penghujungnya. Tribunal Tuntutan Pengguna telah terbukti cekap dalam melindungi hak pengguna di negara ini.

Tribunal Tuntutan Pengguna Malaysia

Pendahuluan

Tribunal Tuntutan Pengguna ditubuhkan di bawah seksyen 85, Bahagian XII Akta Perlindungan Pengguna 1999 [Akta 599]. Tribunal beroperasi di bawah Kementerian Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna.

Objektif 

(i)  Menyediakan forum alternatif kepada mahkamah sivil untuk pengguna membuat tuntutan tebus rugi berkenaan dengan barang atau perkhidmatan secara murah,    mudah dan cepat.
(ii) Mendengar dan mengadili tuntutan dengan bebas, adil dan saksama.
(iii) Membangunkan undang-undang berhubung perlindungan pengguna.

Previous post

Porsche 911 GT3 RS: Kombinasi Prestasi dan Gaya di Malaysia

Next post

Langkah Hijau Besar: Pos Malaysia Makin Maju ke Arah Elektrik

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *