Hibrid, Elektrik, Hidrogen

Pasaran Automotif Malaysia: Gegaran Tesla dan BYD, Ada Perubahan?

Dengan pengumuman akan datang NAP 2024, sektor auto Malaysia mungkin melihat beberapa perubahan besar berikutan ketibaan Tesla dan BYD.

Perubahan mendadak telah meresap dalam sektor automotif Malaysia. Bulan lalu, dua peristiwa penting telah menggegarkan semua orang yang terlibat dalam rantaian bekalan, daripada jenama OEM kepada penjual terpakai kami, pelanggan dan empayar secara amnya.

Perubahan ini bermula dengan pengumuman ketibaan Tesla dan harga jualan Model Y mereka bermula dari hanya RM199k. Harga itu menggegarkan pasaran kereta terpakai Tesla dan menghilangkan keuntungan tinggi yang telah dinikmati oleh pengimport swasta.

byd-dolphin-IMG_9216-Large

Tidak lama selepas itu, Sime Darby melancarkan kereta elektrik yang berharga di bawah RM100k – hatchback kompak BYD Dolphin, dengan harga jualan yang sangat rendah bermula dari RM99,900. Harga permulaan yang rendah ini memberi tekanan kepada jenama kereta nasional kita Proton dan Perodua yang telah membayangkan kenderaan berkuasa baharu mereka (bukan elektrik sepenuhnya) pada harga sekitar RM90k pada 2024.

Adakah kita akan menyaksikan perubahan dalam sektor automotif Malaysia dengan pengumuman NAP 2024 yang akan datang?

Menarik untuk diperhatikan, Tesla telah menubuhkan entiti milik penuh di Malaysia tanpa pengedar tempatan, rakan kongsi tempatan, tidak memerlukan lesen untuk dikeluarkan, tiada rantaian penjual dan tiada perkhidmatan selepas jualan dan gudang untuk alat ganti. Ini akan menyelamatkan mereka daripada lapisan perniagaan yang tidak perlu. Penjimatan kos ini akan dipindahkan sebahagiannya kepada pelanggan dan sebahagian lagi kepada keuntungan bersih mereka.

Oleh itu, semua jenama automotif sedia ada akan mahu mengikuti petunjuk ini dan memperhalusi struktur rantaian bekalan mereka untuk menyesuaikan diri dengan perubahan besar ini. Model peniaga dan penjual akan berubah dan menyesuaikan diri atau merosot dan mungkin hilang.

Sementara itu, Dasar Automotif Nasional (NAP) baharu sedang digubal dan ini mungkin petunjuk perubahan yang perlu dilakukan. Beberapa dekad yang lalu, NAP kita tidak berjaya dan sangat berat sebelah kerana dia dicadangkan oleh bekas pegawai tinggi MAI yang korup (kini dikenali sebagai MAAri). Dengan pertukaran kepimpinan di MAAri, kita akan melihat sama ada agensi ‘bump speed’ ini akan mula bekerja ke arah bebas rasuah.

Tesla-Malaysia-Launch-Pavillion-D-Large

Namun, bagaimanakah ketibaan Tesla di Malaysia akan menarik perhatian jenama automotif lain yang beroperasi di sini? Bolehkah kita menjadi hab serantau yang strategik untuk pertumbuhan EV, memanfaatkan kapasiti pembuatan elektronik kita?

Dengan kedatangan pemain baharu ini, persaingan akan diwujudkan, memberi manfaat kepada pengguna dan membuka peluang perniagaan baharu. Ketibaan Geely dan Tesla ke pasaran menunjukkan potensi untuk memperkenalkan idea dan teknologi baharu, memacu R&D dan membangunkan kepakaran berkaitan EV.

Adakah kita akan melihat potensi untuk mencipta EV kita sendiri pada masa hadapan, mengukuhkan kedudukan kita dalam sektor automotif? Negara kita berhasrat untuk memperoleh bahagian yang signifikan dalam pasaran EV menjelang 2030 dan seterusnya. Adakah kita akan menyaksikan transformasi ini dalam pengumuman NAP 2024 yang akan datang?

Previous post

SUV Dongfeng Voyah Free: Pelancaran Dengan Julat Kruis 1,201KM

Next post

Kereta Baharu Mana yang Tidak Boleh Naik Genting?

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *