Hibrid, Elektrik, Hidrogen

SUV Dongfeng Voyah Free: Pelancaran Dengan Julat Kruis 1,201KM

SUV Elektrik Dongfeng Voyah Free Ini Akan Mendahului Pasaran EV Malaysia Dengan Julat Kruis 1,201KM – Akan Dilancarkan Pada 19 Ogos 2023

Dongfeng, pengeluar automobil Cina, telah mengungkapkan SUV baru mereka, Dongfeng Voyah Free. Kini, pelanggan di China boleh membuat tempahan untuk kereta ini dan kereta ini akan dilancarkan pada 19 Ogos 2023 di acara Voyah Night 2023 di China. Jika SUV kendaraan elektrik (EV) ini dilancarkan di Malaysia, ia akan merajai pasaran hanya berdasarkan julatnya sahaja.

Dongfeng Voyah Free baharu ini memiliki panjang 4,905mm, lebar 1,950mm dan tinggi 1,660mm, dengan jarak roda 2,960mm. Kereta ini menggunakan tayar Michelin P4 berukuran 20 inci dan rim lima berlian. Secara keseluruhannya, SUV ini kelihatan sporty dengan grill depan yang digelapkan serta jalur cahaya yang merentasi seluruh fasad depan.

Lebih jauh lagi, dari segi keselamatan, Dongfeng Voyah Free baharu ini standard dengan sistem memandu autonomi Baidu Apollo Highway Driving Pro. Baidu mendakwa bahawa sistem ini telah menjalani lebih daripada 60 juta km ujian jalan dan menyokong fungsi termasuk kawalan krus adaptif sepenuh kelajuan dan banyak lagi.

Di dalam, kokpitnya berwarna-warni dan kaya, walaupun ada yang merasakan sedikit terlalu mewah dengan motif oren. Skrin tiga ganda berukuran 1,066mm juga dikekalkan dari model sebelumnya, dan disokong oleh cip Qualcomm Snapdragon 8155. Konsol tengah menawarkan dua panel pengisian pantas tanpa wayar 50W.

Selain itu, di baris kedua Dongfeng Voyah Free, penumpang akan mempunyai akses ke skrin sentuh yang ditempatkan di atas lubang udara penyejuk, yang menyokong kawalan main balik muzik, penyesuaian sunroof, penyesuaian kecerahan dan banyak lagi, yang juga merupakan ciri unik kepada kereta ini jika ia dijual di sini di Malaysia.

Dongfeng Voyah Free baru ini dikuasakan oleh enjin hibrid 1.5L, dengan motor depan dan belakang ganda, serta sistem pacuan empat roda elektrik. Kuasa maksimum enjin ialah 110 kW dan motor depan menghasilkan 160 kW manakala motor belakang menghasilkan 200 kW, memberikan sistem kuasa gabungan 360kW dan tork 720Nm.

Lebih jauh lagi, Dongfeng Voyah Free baharu ini juga mempunyai bateri 37.55 kWh, yang menawarkan julat kruis CLTC komprehensif 1,201km dan julat kruis elektrik tulen 160km. Kami yakin julat ini sahaja akan menarik ramai pelanggan ke pusat jualan untuk membelinya.

Sumber maklumat dan gambar terimakasih kepada CarNewsChina dan artikel penuh mereka dipautkan di sini.

Previous post

Kecelakaan Elektronik: Pengguna Tesla Terperangkap, Tidak Sedar Pintu Manual

Next post

Pasaran Automotif Malaysia: Gegaran Tesla dan BYD, Ada Perubahan?

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *