Berita Auto

Kereta Baharu Mana yang Tidak Boleh Naik Genting?

Memahami Tenaga Teknologi Enjin Terkini: Kenapa Kereta Zaman Sekarang, Besar atau Kecil, Boleh Sampai Resort Bukit seperti Genting

Sudah tiba masanya kita berhenti bertanya soalan yang sama setiap kali ada kereta baharu dengan enjin berkapasiti kecil (CC) dilancarkan di Malaysia: “Bolehkah kereta baharu ini naik Genting?”

Pengeluar kereta melabur masa dan tenaga untuk memastikan setiap model baharu yang dijual mampu di bawa melintasi berbagai terain, termasuk mendaki ke resort bukit seperti Genting. Ini termasuk jenama kereta nasional kita sendiri, sama ada model yang kecil ataupun yang besar dengan enjin yang kecil. Ini adalah syarat yang diperiksa jauh sebelum kereta baru dilancarkan.

Proton dan Perodua telah menguji model kompak mereka di setiap resort bukit selama beberapa dekad. Bahkan, model awal seperti Kancil 660 mampu mendaki ke Genting, walaupun tidak begitu cepat, tetapi masih boleh sampai ke puncak dengan empat orang dewasa berbadan sederhana.

Pada pelancaran Proton X90 baru-baru ini, ada pertanyaan jika enjin Turbocharged 1.5L cukup kuat untuk memandu X90 dengan 7 penumpang ke puncak Genting. Kecuali anda membawa ahli gusti sumo dan dengan kotak Thule di atas bumbung dengan beg mereka selama 7 hari, maka anda mungkin mendapati beberapa bahagian jalan ini menjadi masalah.

Namun, berapa kerapkah situasi seperti ini berlaku? Anda membawa ahli gusti sumo dan beg mereka selama 7 hari?

Jika anda lupa, Proton X90 adalah SUV pertama syarikat yang dilengkapi dengan sistem hibrid ringan.

Proton X90 dilengkapi dengan Sistem Sinergi Motor Elektrik 48V (EMS), yang direka untuk bekerja seiring dengan enjin kereta petrol. Sistem EMS 48V dipasangkan dengan enjin TGDi 1.5l yang terbukti dan diuji, yang sama yang terdapat pada kedua-dua Proton X50 dan X70, dan digabungkan dengan DCT 7 kelajuan untuk perubahan gigi yang cepat dan lancar.

Sistem ini memberikan tork tambahan dan peningkatan pecutan bila diperlukan, memberikan pengalaman memandu yang lebih kuat dan lancar. Ia juga membantu mengurangkan penggunaan bahan api dan emisi, yang sangat baik untuk perjalanan bandar.

Bagaimana Sistem BSG Berfungsi

Sistem EMS 48V terdiri daripada enam komponen utama, termasuk motor Penghasil Kuasa Tali Pinggang 48V (BSG), Penukar DCDC, Bateri Lithium-Ion 48V, Sistem Pengurusan Bateri, Sistem Brek Recuperation, dan Sistem Kawalan Modul Hibrid.

Komponen-komponen ini bekerja sama untuk menawarkan pengalaman memandu yang lebih ekonomi, lebih kuat, dan lancar kepada pengguna.

Salah satu manfaat utama sistem BSG adalah membolehkan kenderaan mempunyai pelbagai ciri kenderaan elektrik, termasuk penutupan panjang, mula nyaman, peningkatan dinamik, layaran tanpa enjin, memulakan cepat, penuh kuasa dan regenerasi.

Jadi, kami berharap penjelasan di atas menjelaskan bagaimana teknologi penggerak baru membolehkan kapasiti enjin kecil, seperti 1.5L untuk menggerakkan kenderaan besar dengan beban penumpang penuh ke resort bukit, bahkan setiap hari jika diperlukan.

Berhati-hati di jalan raya dan jangan berlumba di jalan raya, terutama sekali jalan raya naik, turun bukit.

Previous post

Pasaran Automotif Malaysia: Gegaran Tesla dan BYD, Ada Perubahan?

Next post

BMW Malaysia Lancar iX M60 Elektrik Sepenuhnya, Harga RM630,800

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *