Trak Pikap, Van, MPV, Bas & Lori

Triton Mitsubishi Generasi Ke-6 Baharu Debut, Semuanya Direka Semula

Triton Mitsubishi Generasi Ke-6 Baharu Menampilkan Kerangka & Enjin Baharu – Hadir Dengan Peningkatan Mekanikal, Keselamatan, dan Teknologi Infotainment Canggih

Kami mempersembahkan kepada anda trak pikap Triton Mitsubishi yang direka semula sepenuhnya, generasi ke-6 yang ditunggu-tunggu. Untuk pertama kalinya dalam hampir satu dekad, Triton telah menjalani ubah suai generasi yang lengkap.

Sebagai salah satu produk utama dalam segmen trak pikap, Triton sering mencatatkan nombor penjualan yang kukuh berbanding pesaing utamanya seperti Toyota Hilux dan Isuzu D-Max. Ia juga merupakan salah satu daripada dua model yang masih dijual oleh Mitsubishi Motors di Malaysia. Walaupun penerimaan awal untuk generasi kelima agak sederhana, versi facelift yang luas telah meningkatkan daya tarikannya. Kini, perusahaan ini membawa generasi ke-6 Triton yang baharu dengan penampilan yang lebih garang dan ciri-ciri yang ditingkatkan.

Bermula dari kerangka tangga baharu, Triton telah dibina semula dari bawah hingga atas. Kerangka yang lebih panjang (+130mm) dan jejak yang lebih lebar (+50mm) ini memberikan keselesaan dan ergonomik yang lebih baik. Kerangka baharu ini juga telah ditala untuk memberikan tumpuan kepada aspek keselesaan pandu, mengurangkan bunyi dan getaran, meningkatkan daya tahan dan rintangan kepada karat, serta memperbaiki keselamatan dalam kemalangan. Dengan menggunakan keluli berkekuatan tinggi yang ringan, berat keseluruhan trak ini dijaga meskipun saiznya bertambah besar. Triton baharu ini akan ditawarkan dalam pelbagai gaya, termasuk versi single cab dan double cab.

Selain daripada itu, sistem suspensi hadapan dan belakang juga telah ditingkatkan. Dengan penggunaan absorber hentakan berdiameter lebih besar dan stroke yang lebih panjang, serta modul stereng elektrik, Triton kini lebih senang untuk dipandu. Untuk keselesaan penumpang, tempat duduk hadapan dan belakang telah direka semula dan terdapat poket di belakang tempat duduk yang boleh memuatkan telefon pintar dan tablet. Penyaman udara belakang kini terletak di atas bumbung trak pikap Triton.

Pada bahagian belakang, ruang kargo telah diturunkan sebanyak 45mm dan diperbesar, serta beberapa peningkatan yang menjadikan hidup lebih mudah telah dibuat. Sekarang, pintu belakang dilengkapi dengan pengekang bantuan untuk operasi yang lebih mudah. Terdapat juga langkah terintegrasi di penjuru bumper dan elemen-elemen lain yang telah direka semula berdasarkan maklum balas pelanggan.

Di bawah bonet, Mitsubishi Motors menyatakan bahawa enjin 2.4L MIVEC ‘Clean Diesel’ 4-silinder turbo adalah unit baharu. Ia menghasilkan 204PS dan 470Nm tork dan dikaitkan dengan transmisi automatik 6-kelajuan.

Sistem Super Select 4WD-II kembali ke Triton, membolehkan peralihan yang lancar antara 4×2 dan 4×4, serta kawalan untuk kunci differential tengah. Agihan traksi dibahagi dengan kecenderungan belakang 40:60.

Triton juga dilengkapi dengan 7 mod penggerak berbeza: Normal, Eco, Gravel, Snow, Mud, Sand, dan Rock, dan Active Yaw Control yang diambil dari Lancer EVO. Ciri-ciri keselamatan seperti Active Stability & Traction Control, Hill Start Assist, Hill Descent Control, dan Active LSD (kawalan rem) juga disertakan.

Bahagian dalaman Triton telah diberi perhatian yang besar. Ia menampilkan A-pillar yang lebih tegak yang menyediakan bukaan pintu yang lebih lebar. Di dalam, penampilannya cukup moden dengan paparan warna. Terdapat juga sistem infotainment 9″ dengan kebolehan menyambung ke telefon pintar serta paparan warna untuk panel instrumen. Monitor sekeliling multi telah ditingkatkan dengan pengecaman objek bergerak. Lebih dari itu, Triton kini menawarkan Perkhidmatan Terhubung di pasaran tertentu, yang bermaksud Triton mempunyai data konektiviti kenderaan sendiri untuk Bantuan Pinggir Jalan, Panggilan Darurat, Car Finder dan fungsi jauh melalui Smartphone, termasuk Memulakan Enjin Jarak Jauh.

Sistem Mitigasi Perlanggaran Hadapan kini termasuk pengesanan pejalan kaki dan pengayuh basikal serta bantuan simpangan. Amaran Lalu Lintas Hadapan juga telah ditambah, yang merupakan pertama dalam segmen ini. Terdapat juga Sistem Pemantauan Pemandu dan sistem Amaran Perhatian Pemandu. Ciri-ciri baru lain termasuk Kawalan Kruise Adaptif, Pengenalan Tanda Lalu Lintas, Pemecutan Kecemasan Automatik Belakang, Sistem Pemecutan Pasca-Kemalangan Automatik.

Triton baharu ini akan pertama kali tersedia di Thailand sebelum dieksport ke ASEAN, Oceania, dan Jepun selepas 12 tahun. Ia dijangka menjadi model paling penting bagi Mitsubishi Motors dari segi penjualan.

Mitsubishi-Triton-6-1.0

Sangat menarik untuk mengetahui bagaimana Triton generasi ke-6 ini akan beraksi di pasaran. Team Mitsubishi Ralliart merancang untuk membawa Triton ini ke kejuaraan AXCR, di mana mereka berharap untuk meraih kemenangan kedua berturut-turut. Kami akan menanti dengan penuh sabar untuk melihat Triton ini dalam aksi dan menilai apakah peningkatan yang signifikan dalam semua aspek telah membuatkan model ini menjadi lebih luar biasa.

Mitsubishi Motors telah mengumumkan bahawa Team Mitsubishi RALLIART akan bersaing dalam Kejuaraan Asia Cross Country Rally (AXCR) menggunakan kereta rali berdasarkan Triton yang serba baru. Kereta rali ini menawarkan peningkatan prestasi, daya tahan, dan pengendalian, dan akan dipandu oleh Chayapon Yotha, Rifat Sungkar, dan Katsuhiko Taguchi. Pengarah pasukan Hiroshi Masuoka dan jurutera Mitsubishi Motors akan memberikan sokongan sepanjang rali. Kereta rali Triton telah diubah suai dengan sangkar roll, penjaga bumper, dan bahagian serat karbon, sementara kereta sokongan Delica D:5 akan membantu pasukan semasa pertandingan.

Mereka berharap untuk meraih kemenangan kedua berturut-turut dalam kejuaraan ini, memanfaatkan kelebihan Triton yang baru dan ditingkatkan. Mengingat pengalaman dan rekod pasukan Mitsubishi RALLIART dalam acara sebelumnya, mereka memiliki potensi yang kuat untuk mencapai tujuan mereka. Kami menantikan dengan penuh harapan untuk melihat bagaimana Triton baru ini akan beraksi dalam AXCR dan apakah Team Mitsubishi RALLIART dapat mempertahankan gelar mereka.

Kami percaya bahwa Triton generasi terbaru ini akan menetapkan standard baru dalam segmen trak pikap dengan peningkatan teknologi dan ciri keselamatan yang signifikan. Triton pikap dimulai dari RM105,000, sementara XPANDER dimulai dari RM99,980 tanpa insurans. Kami berharap untuk memberikan lebih banyak maklumat tentang trak pikap Triton yang serba baharu ini dalam masa yang akan datang.

Previous post

BYD DOLPHIN Sime Darby Motors - EV Paling Berdaya Saing

Next post

Aston Martin DB12 Mengubah Paradigma Super Tourer

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *