Berita Auto

Aston Martin DB12 Mengubah Paradigma Super Tourer

Aston Martin DB12, tambahan baharu kepada barisan DB legenda, tiba di Malaysia, memberikan kuasa keluaran tertinggi dalam kelasnya dan membawa pengalaman mewah kepada peminat kereta negara.

Pada 28 Julai 2023, Kuala Lumpur menyaksikan kelahiran generasi baharu barisan kereta legenda DB dengan pelancaran rasmi Aston Martin DB12 di Malaysia. DB12, yang telah dipertingkatkan dalam setiap aspek daripada pengembara besar ikonik sebelum ini, merupakan satu peristiwa penting dalam kegemilangan kejuruteraan yang memerlukan definisi baharu: mari kita perkenalkan Super Tourer pertama di dunia.

Peminat kereta di Malaysia, yang telah lama tertarik dengan daya tarikan pengembara besar, pasti teruja dengan ketibaan Aston Martin DB12. Model ini membawa daya tarikan ini ke tahap yang lebih tinggi dengan prestasi mentah dan emosi pemanduan yang sesuai dengan label Super Tourernya, semuanya disampaikan dengan kecanggihan kejuruteraan yang sinonim dengan nama jenama Aston Martin. Kata-kata ini datang terus daripada Encik Kumara Sooriar Sivanasan, Pengarah Eksekutif Aston Martin Kuala Lumpur.

Pelancaran Aston Martin DB12 berlangsung bersama dua peristiwa penting untuk Aston Martin pada tahun 2023; ulang tahun ke-110 yang monumental dan 75 tahun barisan model DB yang terkenal. Ini adalah ketika Aston Martin menikmati salah satu tempoh yang paling dinamik dalam sejarah 110 tahunnya berkat kejayaan podium yang berterusan dalam musim Formula 1® 2023.

Di bawah bonet melengkung Aston Martin DB12 terletak enjin yang lebih layak untuk kejayaan hebat ini. Enjin 4.0 liter Twin-Turbo V8 buatan tangan yang dikenali ini telah ditala semula oleh jurutera Aston Martin untuk menghasilkan 680PS pada 6,000RPM dan 800Nm pada julat tork yang luas antara 2,750rpm dan 6,000rpm. Ini mewakili peningkatan prestasi sebanyak 34 peratus berbanding Aston Martin DB11 sebelum ini.

Peningkatan dalam output ini dicapai melalui profil cam yang diubah, nisbah mampatan yang dioptimumkan dan pengecas turbo berdiameter lebih besar. Untuk mengendalikan permintaan terma yang meningkat, DB12 menampilkan sistem penyejukan yang direka bentuk semula sepenuhnya dengan dua penyejuk tambahan tambahan dan radiator suhu rendah tambahan untuk litar penyejukan cas. Aliran udara terma juga dipertingkatkan melalui peningkatan 56 peratus dalam apertur terbuka yang membolehkan lebih banyak udara sejuk mengalir ke dalam radiator, manakala salur masuk udara bonet dipasang secara berpusat di atas turbo berkembar membolehkan udara panas keluar dengan lebih cekap.

07_Aston Martin DB12 MY Launch Large

Kuasa dihantar ke roda belakang melalui transmisi automatik lapan kelajuan dengan pertukaran tork dan, buat pertama kali pada model Aston Martin DB, Pembezaan Belakang Elektronik (E-Diff) yang boleh pergi dari terbuka sepenuhnya kepada 100 peratus terkunci beberapa milisaat untuk tindak balas maksimum dan kawalan pedal gas yang tepat. Pada kuasa penuh, DB12 boleh mencecah 0-100km/j dalam hanya 3.6 saat, membawanya kepada kelajuan maksimum 325km/j, terima kasih kepada senarai luas peningkatan dan pengoptimuman rangkaian kuasa.

“Kami telah mendorong setiap aspek kereta ini untuk menjadi yang terbaik dalam kelasnya. Hasilnya adalah lebih kuasa dan prestasi berbanding pesaingnya. Digabungkan dengan pengendalian yang sangat baik dan bunyi yang menggembirakan, ini adalah kereta dengan semangat kesukanan dan karakter yang sebenar. Paling penting, terima kasih melalui usaha yang meluas, kami telah mencapai ini tanpa menjejaskan kemasan, keselesaan dan kemewahan. Bersama-sama dengan penggunaan sistem kawalan dinamik dan infotainmen terkemuka industri kami, DB12 adalah permulaan era baharu yang menarik untuk Aston Martin,” kata Roberto Fedeli, Ketua Teknologi Kumpulan Aston Martin.

18_Aston Martin DB12 MY Launch Large

Peningkatan ketara dalam prestasi garis lurus digabungkan dengan perkembangan permainan yang sama dalam pengendalian dan pengendalian Aston Martin DB12, bermula dengan penyerap hentak adaptif pintar generasi baharunya. Dengan peningkatan 500% dalam lebar laluan pengagihan kuasa, penyerap hentak berteknologi tinggi ini merupakan kemajuan besar kerana kapasitinya yang lebih besar memudahkan julat kawalan dan kemasan yang lebih luas dalam tetapan mod pemanduan DB12.

Memastikan ia mempunyai kuasa henti yang sepadan dengan kelajuannya yang luar biasa, Aston Martin DB12 dipasang secara standard dengan cakera hadapan besi tuang 400mm dan cakera belakang 360mm dengan muka bergerigi dan digerudi untuk kapasiti haba yang dipertingkatkan. Ini boleh dinaik taraf kepada Brek Seramik Karbon (CCB) pilihan yang meningkatkan had rintangan kepada kemerosotan brek kepada suhu sehingga 800°C, semuanya sambil mengurangkan jisim tidak berengsel sebanyak 27kg, yang seterusnya meningkatkan kualiti tanah dan tindak balas stereng.

Brek Aston Martin DB12 diliputi oleh roda aloi tempa 21 inci dengan tiga variasi reka bentuk dan palet warna serta kemasan untuk dipilih, semuanya menawarkan pengurangan berat sebanyak 8kg berbanding tawaran 20 inci sebelumnya. Ia dipasangkan dengan aplikasi OEM pertama tayar Michelin Pilot Sport 5S baharu yang menampilkan komponen yang ditala pada spesifikasi tepat kuasa dinamik Aston Martin. Kod ‘AML’ yang ditanda pada tayar unik ini memastikan ia tidak tersilap sebagai alternatif turnkey.

06_Aston Martin DB12 MY Launch Large

Akhir sekali, Super Tourers seperti Aston Martin DB12 berbangga dengan rasa eksklusif yang hebat. Ini paling jelas ditunjukkan melalui reka bentuknya yang berani dan berani; kemuncak 75 tahun warisan DB yang ditakrifkan oleh keanggunan abadi. Bahagian hadapan baharu diapit lampu depan LED dengan tanda lampu siang (DRL) yang tersendiri dan hiasan permukaan yang rumit terserlah berkat takuk yang lebih lebar. Trek gerabak telah dilebarkan di hadapan dan belakang masing-masing sebanyak 6mm dan 22mm, melengkapkan gril ikonik Aston Martin dan permukaan berotot untuk kehadiran maksimum.

Seperti yang diringkaskan oleh Marek Reichman, Naib Presiden Eksekutif dan Ketua Pegawai Kreatif Aston Martin: “DB12 ialah definisi reka bentuk kami untuk Super Tourer. Dari segi sejarah, kod GT dalam kalangan kebanyakan peminat kontemporari bermakna beberapa kemudahan, kelajuan dan penapisan. Tetapi kerana pelanggan Aston Martin bukan pemandu biasa, dan kami tidak lagi hanya mereka bentuk objek itu sendiri, kami telah menggabungkan segala-galanya dalam DB12 – pengendalian, dinamik, powertrain, rasa ruang dan gaya- dan kami telah membawanya ke tahap maksimum melalui teknologi untuk menyampaikan kategori baharu. pengalaman membimbing reka bentuk pencapaian ini.”

Pengabdian kepada estetika yang dicapai ini meluas ke bahagian dalam Aston Martin DB12, yang mengekalkan ketukangan halus yang dikenali oleh jenama itu sambil menolak sempadan teknologi di atas papan. DB12 memperkenalkan sistem infotainmen generasi seterusnya Aston Martin yang eksklusif sepenuhnya, direka dan dibangunkan oleh Aston Martin, sistem dalaman pertamanya. Sistem ini menyokong sambungan wayarles Apple CarPlay™ dan Android Auto™ melalui skrin sentuh beresolusi tinggi 10.25 inci. Persediaan audio menampilkan 11 pembesar suara dalam konfigurasi standard, dengan 15 speaker, sistem bunyi sekeliling 1,170W yang dibangunkan bersama dengan Bowers & Wilkins tersedia sebagai pilihan untuk audiophiles sejati.

Sebagai tambahan kepada pelbagai pilihan katalog aksesori untuk dipilih, Q by Aston Martin menawarkan perkhidmatan peribadi yang unik yang hanya dihadkan oleh imaginasi. Ini membolehkan pelanggan menolak had kreativiti mereka dan menugaskan Aston Martin DB12 yang mencerminkan gaya individu mereka dalam binaan Super Tourer yang benar-benar unik.

Aston Martin DB12 kini tersedia untuk dilihat dan dipesan di Malaysia, dengan harga bermula RM1,088,000 tidak termasuk duti, duti, pilihan dan penyesuaian. Seperti semua model Aston Martin yang dijual secara rasmi di Malaysia melalui Aston Martin Kuala Lumpur, DB12 boleh ditempah dengan jaminan lanjutan yang menawarkan perlindungan sehingga 20 tahun. Ini melengkapkan pengalaman pemilikan Aston Martin dengan perlindungan kenderaan seumur hidup untuk ketenangan fikiran sepenuhnya, tertakluk pada terma dan syarat.

Untuk maklumat lanjut tentang Aston Martin DB12 dan produk serta perkhidmatan lain yang berkaitan, sila hubungi Aston Martin Kuala Lumpur di +603 2163 1196 atau layari www.astonmartinkualalumpur.com.

Previous post

Triton Mitsubishi Generasi Ke-6 Baharu Debut, Semuanya Direka Semula

Next post

Mazda MX-5 Tidak Akan Mempunyai Lebih Kuasa Untuk Bersaing Toyota GR86

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *