Berita Auto

Mazda MX-5 Tidak Akan Mempunyai Lebih Kuasa Untuk Bersaing Toyota GR86

Menjejaki Logik Di Sebalik Keputusan Mazda untuk Tidak Meningkatkan Kuasa MX-5: Mengapakah Toyota GR86 Challenger Diperlukan?

Dalam beberapa dekad yang lalu, Mazda MX-5 Miata telah menjadi salah satu kereta sukan paling popular di pasaran yang menggabungkan keberkesanan kos dengan sempurna dan pengalaman pemanduan yang mudah tetapi sengit. Sebaliknya, Toyota GR86 (dahulunya dikenali sebagai GT86) juga merupakan tawaran popular, tetapi dalam segmen yang berbeza.

Mazda MX-5 dan Toyota GR86 telah menjadi saingan dalam pasaran kereta sport mampu milik selama bertahun-tahun, menekankan pengalaman pemanduan berbanding kuasa mentah tanpa gimik yang tidak perlu[2]. Walaupun kebanyakan kereta terus dinaik taraf dengan lebih kuasa kuda dan tork, seseorang tertanya-tanya sama ada Mazda akan menambah turbo pada MX-5 atau mungkin memasang enjin yang lebih berkuasa untuk membolehkannya bersaing dengan Toyota GR86.

Bagaimanapun, menurut jurutera pembangunan kenderaan Mazda MX-5, Dave Coleman, ini tidak akan terpakai. Menurutnya, Miata adalah sistem; Semua kereta dioptimumkan untuk kuasa semasa. Tiba-tiba, kita perlu menambah transmisi yang lebih kuat dan brek yang lebih besar. Kesan tanah runtuh yang akan berlaku jika kita melakukan sesuatu seperti itu akan membuatkan ia tidak berasa seperti Miata lagi.

Menariknya, Mazda sebenarnya tidak menempah untuk menambah kuasa dalam MX-5 apabila kereta itu dinaik taraf pada 2019. Enjin Skyactiv empat silinder 2.0 liter itu sudah menghasilkan 155hp pada masa itu tetapi untuk 2019, angka itu meningkat kepada 181hp. Coleman berkata ini semua kerana Mazda menambah garis merah enjin.

Kemudian, Coleman juga berkata, “Matlamat sebenar menaik taraf enjin adalah untuk meningkatkan garis merah untuk pengalaman pemanduan dan aliran gear sehingga 7,500 rpm. 26 kuasa kuda ialah apa yang berlaku apabila anda memanjangkan talian kuasa sehingga garis merah itu; ia tidak pernah dinyatakan dalam sebarang draf atau dokumen dalaman. Pada akhirnya, kami semua hanya berkata, ‘Oh lihat… 26 kuasa kuda lagi.'”

Sejujurnya, terdapat banyak persamaan antara kedua-dua tren ini tetapi akhirnya, jika Mazda menambah kuasa dalam Mazda MX-5, ia akan kehilangan identitinya. Mazda MX-5 ialah kereta yang menyeronokkan dan ringan untuk “memandu dengan mudah” manakala GR86 ialah kereta yang lincah untuk membelok. Kedua-dua kereta api hebat tetapi kedua-duanya memberi perkhidmatan khusus yang berbeza. Apa pendapat kamu?

Mazda MX-5 Miata dan Toyota GR86 ialah kereta sport pacuan belakang yang boleh dimiliki, menawarkan pengalaman pemanduan yang berbeza. Miata mengagumkan dengan reka bentuknya yang ringan, rasa kereta sport sejati, dan enjin yang licin, manakala GR86 terasa lebih pantas disebabkan enjin yang lebih besar dan tork pertengahan.

Bagi penggemar kereta sport, kedua-duanya menawarkan pilihan yang menarik. Dalam konteks MX-5, ia menyediakan pengalaman pemanduan yang menyeronokkan dengan sentuhan yang lebih santai dan suka bermain. Sementara itu, GR86 menawarkan pengalaman yang lebih berorientasikan trek dengan ruang tambahan.

Terima kasih kepada Carscoops atas maklumat dan gambar. Anda boleh membaca artikel penuh mereka di sini.

Previous post

Aston Martin DB12 Mengubah Paradigma Super Tourer

Next post

Rupa Baru Toyota Land Cruiser Prado: Adakah Ini Rupa Terkini?

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *