Hibrid, Elektrik, Hidrogen

Peugeot 208: Adakah Bermaz Akan Membawa Balik Hatchback Ikonik Ini?

Kejutan Dalam Dunia Automotif: Model Facelift Terbaru Peugeot 208 dan e-208 – Adakah Bermaz Akan Menghidupkan Kembali Hatchback Perancis Ini di Pasaran Malaysia?

Apabila bercakap tenteng hatchback kecil yang seronok untuk dipandu, tiada yang dapat menafikan bahawa orang Eropah adalah pakar dalam genre ini. Terutamanya orang Perancis, yang mempunyai sejarah panjang dalam pembuatan hatchback sub-kompak dengan elemen reka bentuk kuat dan ciri-ciri seronok untuk dipandu yang sering tidak ada dalam kategori ‘econobox’. Sebentar, rakyat Malaysia telah menikmati ini dalam bentuk Ford Fiesta dan Peugeot 208 – tetapi kedua-duanya telah dikeluarkan kerana penerimaan pasaran yang kurang baik kerana penentuan harga berada di luar bidang kuasa pengedar tempatan.

Walau bagaimanapun, harapan kami untuk kembalinya Peugeot 208 mungkin dapat dinyalakan semula. Sepanjang hujung minggu kami mendengar bahawa hatchback segmen B telah diberi pembaharuan untuk tahun 2024. Yang lebih relevan adalah e-208, varian elektrik dari 208. Model tersebut juga akan mendapatkan facelift dan kami tidak dapat menolak bertanya-tanya jika Bermaz melihat kes untuk kenderaan seperti itu di Malaysia.

Peugeot-e-208 1.0

Generasi ini dari Peugeot 208 telah menjadi hit besar di Eropah, mengambil mahkota penjualan daripada Volkswagen Golf meskipun ia berukuran lebih kecil. 208 dan e-208 baharu mendapatkan kemas kini yang sangat serupa dengan model facelift 2008 dan e-2008, yang pada asasnya adalah versi crossover dari hatchback ini.

Perubahan tersebut merangkumi penggunaan emblem Peugeot yang direka semula, tanda tangan tiga cakar yang lebih dramatis yang meluas ke dalam bumper, corak gril baru dengan aksen berwarna badan, reka bentuk roda aloi 16″ dan 17″ baharu, lencana Peugeot Basalt Grey dan lencana “E” Biru dan Putih, infotainment 10″ sebagai standard, reka bentuk cluster instrumen baharu dengan efek 3D pada model GT, pencahayaan sekeliling untuk model GT, tombol peralihan manual baharu untuk model GT, dan penutup Alcantara hitam dengan jahitan Adamite Green tersedia pada GT. Selain itu, terdapat port USB tambahan, pad pengecasan tanpa wayar yang lebih laju (15W), dan kamera parkir definisi lebih tinggi.

Apakah Peugeot e-208 ada tempat di Malaysia? Sukar untuk berkata pasti. Bermaz telah menunjukkan e-2008 kepada orang ramai dalam beberapa kesempatan, yang menunjukkan bahawa mereka sangat berminat untuk membawa pilihan elektrik bagi Peugeot.

Peugeot e-208 dilengkapi dengan motor elektrik 154hp yang mengambil kuasa dari bateri 51kWh yang memberikannya jarak sekitar 400km. Pengisian boleh dilakukan dengan pengisi satu fasa 7.4kW atau pengisi tiga fasa 11kW pilihan. Pengisian Cepat 100kW tersedia, membolehkan pengisian dari 20% hingga 80% dalam masa kurang dari 25 minit.

Itu kira-kira di mana standard industri berada pada masa ini, walaupun beberapa jenama boleh menawarkan sehingga 500km di bawah RM200,000.

Apakah pendapat anda mengenai E-208? Adakah ia akan menjadi cara yang hebat bagi rakyat Malaysia untuk merasai hatchback Perancis sekali lagi? Mungkin cara satu-satunya hatchback Perancis dapat dipersembahkan sebagai pilihan nilai yang baik di pasaran Malaysia?

Pulanglah Peugeot 208?

Previous post

UMW Toyota Motor: Kejayaan 2023 dan Penawaran Baru Terus Tren Positif

Next post

Pembukaan Rasmi Harley-Davidson® di Johor Bahru

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *