Bisnes

Jamie Morais, Pengarah Urusan Stellantis Malaysia: Anak Malaysia

Pengarah Urusan Stellantis Malaysia, Jamie Morais, Komited untuk Meningkatkan Rangkaian Model Peugeot dan Jenama Stellantis Lain di Malaysia

Jamie Francis Morais, dengan latar belakang lebih dari 19 tahun dalam industri automotif di Toyota Motor Europe, Nissan Jepun, BMW Malaysia, Proton, dan kini bersama Stellantis di Malaysia, merupakan contoh kejayaan anak Malaysia. Sejak dilantik menjadi Pengarah Urusan Stellantis Malaysia, banyak spekulasi yang menganggap Morais sebagai orang Eropah, namun hakikatnya, beliau adalah anak jati Malaysia.

Malah, peranan Morais di Stellantis Malaysia bukan sahaja penting untuk mengukuhkan jenama Peugeot tetapi juga untuk membawa masuk model elektrik baharu dan jenama lain di bawah Stellantis. Menjelang 2024, Morais akan memperkenalkan Peugeot 408 serba baharu di Malaysia, diikuti dengan Peugeot e-2008 elektrik sepenuhnya, dan kemudian trak pikap Peugeot Landtrek yang dikemas kini yang akan dipasang di kilang Stellantis di Gurun, Kedah.

Pada November 2021, Stellantis mengesahkan komitmennya kepada Malaysia dengan mengambil alih pemilikan penuh Naza Automotive Manufacturing Sdn Bhd dan kilang pemasangannya di Gurun, Kedah. Kilang ini, sejak diambil alih, akan terus memasang kenderaan Peugeot untuk dieksport ke seluruh rantau ini, manakala Stellantis Malaysia akan menjaga 18 negara di rantau Asia.

Kepimpinan Jamie Morais sebagai Pengarah Urusan Stellantis Malaysia menunjukkan kepentingan kedudukannya dan pelaburan besar yang akan dibuat oleh Stellantis di Malaysia dalam beberapa tahun akan datang.

Adalah penting untuk diambil perhatian bahawa seluruh ‘keluarga’ jenama automotif di bawah Stellantis, termasuk Alfa Romeo dan Fiat, akan datang ke Malaysia tidak lama lagi. Jadi, bagi anda yang sudah lama merindui jenama kereta kegemaran ini, inilah masanya untuk mula menabung.

Keluarga Stellantis merangkumi Abarth, Alfa Romeo, Chrysler, Citroën, Dodge, DS Automobiles, Fiat, Jeep, Lancia, Maserati, Opel, RAM, Vauxhall, dan tentu saja Peugeot.

Dalam perkembangan ini, Bermaz Auto Alliance (BAA), anak syarikat yang dimiliki 55% oleh Bermaz Auto Berhad (Bermaz Auto) dan distributor semasa Peugeot di Malaysia, akan terus bekerjasama dengan Stellantis dalam penjualan kenderaan melalui rangkaian mereka.

Kepada pemilik Peugeot, tidak perlu risau kerana program dan jaminan selepas jualan anda akan diteruskan tanpa sebarang masalah.

Terus-Terang

Kami melihat kehadiran Jamie Morais di pucuk pimpinan Stellantis Malaysia sebagai sebuah babak baru yang menggembirakan dalam industri automotif negara. Dedikasi dan pengalaman beliau dalam memacu jenama global seperti Peugeot di Malaysia bukan sahaja membuka lembaran baharu buat Stellantis, malah memberi impak positif kepada pemain industri automotif tempatan. Kami percaya, dengan kepimpinan Morais, Stellantis akan mencapai kejayaan besar dan membuka era baharu dalam mobiliti di Malaysia.

Previous post

Wuling Air EV: Pilihan Bijak untuk Mobiliti Elektrik Kita?

Next post

Malaysia Autoshow 2024: Pameran Automotif Terbesar Malaysia Kembali!

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *