Anugerah / VOTY / Pameran Motor

Malaysia Autoshow 2024: Pameran Automotif Terbesar Malaysia Kembali!

22-26 Mei 2024, Malaysia Agro Exposition Park Serdang & IOI City Mall: Pengalaman Baru di Malaysia Autoshow 2024 dengan Ruang Pameran Lebih Luas dan Pelbagai Acara Menarik.

Kuala Lumpur, 12 Disember 2023 – Malaysia Autoshow 2024, acara tahunan yang dinantikan oleh peminat automotif, bakal kembali pada 22 hingga 26 Mei 2024 di Malaysia Agro Exposition Park Serdang (MAEPS) dan IOI City Mall, Putrajaya. Acara ini dirasmikan oleh Menteri Pelaburan, Perdagangan, dan Industri, YB Senator Tengku Datuk Seri Utama Zafrul Tengku Abdul Aziz dalam pelancaran awal hari ini.

Edisi ketujuh Autoshow ini, yang dianjurkan oleh Institut Automotif, Robotik dan IoT Malaysia (MARii), akan terus menampilkan kendaraan terkini di pasaran, baik yang menggunakan Enjin Pembakaran Dalaman (ICE) mahupun Kenderaan Elektrik (EV). Dengan pengembangan ruang pameran dari 30,000 meter persegi menjadi 40,000 meter persegi, lebih banyak jenama akan mengambil bahagian.

Dalam ucapan pelancaran MAS 2024, YB Senator Tengku Datuk Seri Utama Zafrul Tengku Abdul Aziz menyatakan bahawa melalui Dasar Automotif Nasional (NAP2020), dasar tersebut memberikan arah yang jelas kepada industri automotif tempatan untuk persiapan masa depan, melalui pembangunan Kenderaan Generasi Seterusnya (NxGV) termasuk EV yang cekap tenaga dan mesra alam, selaras dengan pelancaran Rancangan Induk Industri Baru (NIMP) 2030 dan Pelan Peralihan Tenaga Nasional (NETR).

Empat dewan (Dewan A, A1, A2 dan B) akan mempamerkan kendaraan terkini yang ditawarkan di Malaysia termasuk model cekap tenaga. Pengunjung juga akan ditawarkan pakej istimewa dan tawaran khas, serta pakej kewangan menarik melalui rakan bank di pameran. Sementara itu, Dewan C dan D akan mempamerkan kepelbagaian gaya hidup dua roda – penambahan signifikan pada Autoshow tahun ini dengan dua dewan yang penuh dengan motosikal dari pelbagai jenama ICE atau elektrik.

Tahun ini, Autoshow akan berkembang ke IOI City Mall, Putrajaya, untuk menyediakan lebih banyak ruang pameran dan memperbaiki aliran trafik masuk dan keluar dari acara. Pengunjung kini boleh memilih untuk meletak kenderaan di kawasan pameran MAEPS atau di IOI City Mall, di mana perkhidmatan bas percuma disediakan untuk mengangkut pengunjung ke MAEPS setelah membeli tiket Malaysia Autoshow di Konses Utama.

Azrul Reza Aziz, Ketua Pegawai Eksekutif MARii, dalam ucapannya berkata, berdasarkan pencapaian masa lalu, Malaysia Autoshow 2024 bersedia menjadi acara tonggak yang lain. Ruang pameran akan melihat pengembangan yang signifikan, menyediakan lebih banyak ruang untuk inovasi dan keseronokan.

MAS tahun ini telah mencatatkan potensi jualan sebanyak RM 1 bilion, dengan hampir 200,000 pengunjung yang bersemangat selama empat hari acara. Pameran ini menampilkan 9 pelancaran kereta dan motosikal baru, mempamerkan lebih dari 30 jenama kereta dan 50 jenama motosikal dan aksesori, merentasi lebih dari 300 pameran, termasuk kendaraan, aksesori, dan produk teknologi terkini.

Tambah beliau, Malaysia Autoshow 2024 juga akan memanfaatkan sepenuhnya kawasan luar dan medan MAEPS, dan untuk membolehkan pengalaman membeli kereta penuh untuk pengunjung, termasuk:

Tiga laluan pandu uji yang merangkumi 18 kilometer untuk membolehkan pengunjung pameran sepenuhnya mengalami kereta yang diuji. Salah satu daripada laluan ujian pemanduan ini khusus untuk Ujian Pemanduan Prestasi Tinggi. Penggunaan penuh kawasan pameran, menampilkan aksesori kendaraan untuk pasaran selepas jualan, lelongan kereta, dan hiburan keluarga. Pameran akan menampilkan pelbagai aksesori kereta, melayani individu yang mencari peningkatan keselamatan dan prestasi. Kawasan khusus ini bukan sahaja akan mempamerkan pelbagai alat ganti dan komponen, tetapi juga menonjolkan aksesori kenderaan elektrik (EV) dan port pengecasan EV. Aktiviti penuh keseronokan untuk seluruh keluarga di Laman Tiba. Pelbagai pilihan kuliner di Festival Auto Gourmet Antarabangsa.

CEO MARii, Azrul Reza Aziz menjelaskan bahawa melalui tambahan ini ke Malaysia Autoshow, acara tersebut dijangka menarik 250,000 pengunjung tahun depan, dalam acara yang bukan sahaja untuk mereka yang mencari terbaru dalam keselamatan dan teknologi automotif; tetapi direka untuk menjadi pengalaman yang melibatkan seluruh keluarga.

“Menyusul pertunjukan luar biasa dari pameran dan sokongan dari pengunjung, kami merasa terhormat dengan sokongan yang telah ditunjukkan untuk Malaysia Autoshow 2024 setakat ini. Saya gembira melaporkan bahawa sehingga kini, sebahagian besar ruang pameran telah ditempah dan diambil oleh pameran.”, katanya.

Tiket akan dijual mulai 12 Disember 2023. Untuk tiket dan maklumat lanjut, layari www.autoshow.my atau ikuti saluran media sosial MAS2024.

Harga satu tiket, RM20.00

Previous post

Jamie Morais, Pengarah Urusan Stellantis Malaysia: Anak Malaysia

Next post

Toyota Gazoo Racing Lancar Livery Baru untuk WRC & WEC 2024

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *