Hibrid, Elektrik, Hidrogen

Volvo EX30 Cross Country 2024 Masuk Era Elektrik

Mengukuhkan status SUV elektrik kecil dengan kecekapan off-road dan gaya yang lebih agresif.

Mulai tahun 2024, Volvo EX30 akan tersedia dalam varian ‘Cross Country’ khas. Pesanan bagi versi SUV elektrik kecil istimewa ini akan dibuka pada 2024, dengan pengeluaran dijangka akan bermula pada tahun yang sama.

Apa sebenarnya varian ‘Cross Country’ Volvo? Biarkan kami jelaskan kepada mereka yang belum pernah melihat versi ‘tinggi’ dan agresif ini dari wagon dan hatchback Volvo.

Volvo telah ‘mengibarkan’ bendera station-wagon selama beberapa dekad dan ini telah menjadi pilihan utama untuk kaum ibu, suri rumah, dan bahkan beberapa pemandu yang mencari pengembaraan.

Menariknya, semuanya bermula dengan model Volvo V70 yang sangat popular pada sekitar tahun 2000 di mana jurutera mereka menambah ketinggian ride sebanyak 1.4 inci, sistem pacuan empat roda, trim sisi yang nampak lasak dan Cross Country terlahir.

Sementara itu, dalam membina V70 Cross Country, titik-titik kritikal badan kereta tersebut digam sebaliknya dilas titik. Hasilnya, badan baru adalah kira-kira 70 peratus lebih keras berbanding V70 biasa.

Kemudian jarak roda dipanjangkan sebanyak 5 sentimeter, tanpa menambah panjang total. Kereta ini mendapat lebih banyak ruang muatan sebagai hasil perubahan ini. Jarak lantai meningkat dari 16.6 sentimeter menjadi 21 sentimeter berkat suspensi yang lebih besar.

Ini adalah sebelum Sport Utility Vehicles (SUV) menjadi hangat.

Varian Cross Country telah menjadi pilihan utama dalam barisan produk Volvo sejak itu dan Volvo Cross Country terakhir yang dijual di Malaysia adalah versi V40 yang kini sudah bersara.

Sementara itu, baik untuk mengetahui bahawa Volvo EX30 Cross Country akan meneruskan warisan Cross Country yang panjang, barisan model yang dirayakan bagi pelanggan yang ingin sedikit lebih petualangan dari kereta mereka. Ia akan dilengkapi dengan rangkaian ciri khas, seperti jarak lantai yang lebih tinggi, roda hitam berukuran 19 inci dan pilihan roda berukuran 18 inci.

Apabila anda membawa EX30 Cross Country anda ke laluan yang jarang dilalui, ia akan dikenali dengan skid-plates di bahagian depan, belakang dan tepi, panel hitam khas di bumper depan dan boot-lid, dan branding Cross Country yang bergaya, dengan bendera kecil Sweden yang dipasang pada hood adalah puncaknya.

Skid plates adalah penting untuk perlindungan di bawah kenderaan, terutama apabila anda berada di laluan off-road yang mencabar. Menurut ARB USA, skid plates dapat melindungi bahagian bawah kenderaan dari kerosakan akibat batu, akar, dan rintangan lain yang mungkin dijumpai semasa pemanduan off-road. Coastal Offroad mencatat bahawa skid plates adalah lebih penting daripada yang anda sedari, terutama untuk laluan off-road yang berbatu. Laluan tidak dapat diramal dan cukup satu hentakan yang tidak dijangka untuk menyebabkan kerosakan yang mahal dan berpotensi meninggalkan anda terkandas.

Menambah skid-plates bukan sahaja meningkatkan keupayaan kenderaan anda tetapi juga memberikan penampilan yang gagah kepada kenderaan. Dengan menambah panel hitam khas, branding Cross Country, dan bendera Sweden kecil, ia menambah elemen estetika yang menunjukkan kebanggaan dan ketahanan kenderaan anda. Ini akan menarik perhatian orang lain dan menunjukkan komitmen anda untuk memastikan kenderaan anda dilengkapi dengan baik untuk pengembaraan off-road.

Volvo-EX30-2025-rugged-3.8

Penggunaan skid plates dan elemen branding lain menunjukkan bahawa anda telah membuat pilihan yang bijak dalam mempersiapkan kenderaan anda untuk pengembaraan off-road yang mencabar. Ini tidak sahaja akan meningkatkan fungsi kenderaan anda tetapi juga menambah gaya dan personaliti kepada kenderaan EX30 Cross Country anda.

Previous post

Perkhidmatan Naik Taraf Selepas Pembelian Toyota

Next post

Mazda Mulai Pengeluaran Besar MX-30 e-Skyactiv R-EV

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *