Berita Auto

Mazda Mulai Pengeluaran Besar MX-30 e-Skyactiv R-EV

Kebangkitan Enjin Rotari. Khusus untuk Eropah. Mazda menghidupkan semula enjin legenda selepas 11 tahun!

Kami teruja untuk berkongsi berita menggembirakan kepada semua peminat kereta di Malaysia! Pada 20 Jun 2023, Mazda, pembuat kereta Jepun yang terkenal, telah memulakan pengeluaran besar untuk model Eropah Mazda MX-30 e-SKYACTIV R-EV di Kilang Ujina di Bandar Hiroshima. Ini merupakan model enjin rotari pertama yang dikeluarkan secara besar-besaran oleh Mazda dalam tempoh 11 tahun. Model sebelum ini yang menggunakan enjin rotari ialah Mazda RX-8, yang pengeluarannya dihentikan pada Jun 2012.

Yang menarik tentang MX-30 e-SKYACTIV R-EV ialah ia adalah model kenderaan elektrik hibrid plug-in (PHEV) yang unik. Model ini mempunyai julat memandu elektrik sejauh 85km yang memadai untuk kebanyakan keperluan memandu harian. Selain itu, enjin rotari berfungsi untuk menjana kuasa tambahan untuk melanjutkan jarak memandu. Keseluruhan jarak memandu adalah digerakkan oleh motor.

Mazda MX-30 diperkenalkan pada tahun 2020 sebagai model kenderaan elektrik bateri (BEV) pengeluaran besar pertama jenama ini. MX-30 adalah sebahagian daripada pendekatan multi-penyelesaian Mazda dalam mencapai penumpuan karbon, dengan menampilkan enjin rotari yang lestari dan inovatif. Ini juga menambah model hibrid sederhana dan model hibrid plug-in baru ke dalam barisan produk mereka.

Satu lagi langkah yang diambil oleh Mazda untuk mencapai penumpuan karbon termasuk menggunakan barisan cat yang khusus dengan ciri cat multi-ton untuk MX-30. Mazda juga memperkenalkan pistol cat yang dapat menyembur dengan tepat di kawasan yang perlu dicat dengan warna berbeza.

Selain itu, sistem kuasa solar di Kilang Mazda di Hiroshima yang mula beroperasi pada Julai 2021, mengeluarkan 1.1 MW dan kuasa yang dijana digunakan untuk mengecas model MX-30 EV yang dihasilkan di kilang serta model e-SKYACTIV R-EV yang baru dikeluarkan secara besar-besaran untuk penghantaran. Sistem ini juga menyediakan elektrik untuk seluruh kilang.

Sebagai tambahan, dalam situasi di mana pemandu perlu memecut dengan tiba-tiba dan menekan pedal pemecut dengan kuat melebihi titik tertentu (seperti kenderaan transmisi automatik standard), sistem penjanaan kuasa akan diaktifkan dan menjana tenaga untuk output yang diperlukan dalam model Mazda R-EV.

Jadi, dengan pengenalan MX-30 e-SKYACTIV R-EV, Mazda telah mengambil langkah besar ke arah mobiliti lestari dengan menghidupkan semula enjin rotari yang legenda. Ini merupakan berita baik bagi peminat kereta dan juga bagi mereka yang mementingkan alam sekitar. Kita akan mengikuti perkembangan ini dengan rapat dan berharap melihat lebih banyak inovasi dari Mazda di masa depan.

Terima kasih kepada ACNNewswire kerana menyediakan maklumat dan gambar yang berguna. Artikel berkenaan dipautkan di sini.

Previous post

Volvo EX30 Cross Country 2024 Masuk Era Elektrik

Next post

Vespa dan Disney Bertemu! Edisi Khas Skuter Mickey Mouse Yang Menawan

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *