Bisnes

Sime Darby Motors Memasuki Pasaran Indonesia

PT Performance Motors Indonesia Menjual BMW di Jakarta dan Medan

Sime Darby Berhad telah memasuki pasaran automotif Indonesia melalui PT Performance Motors Indonesia – usaha sama antara anak syarikatnya, Sime Singapore Ltd. dan Galeon Group.

PT Performance Motors Indonesia, yang merupakan usaha pertama Sime Darby Motors di Indonesia, memberi kehadiran segera kepada Sime Darby Berhad di Jakarta dan Medan, melalui dua pengedar yang mewakili BMW dan MINI. Ia juga akan menjadi batu loncatan bagi usaha sama ini untuk berkembang ke provinsi lain di Jawa dan Sumatra, di mana Kumpulan BMW ingin memperluaskan rangkaian mereka di Indonesia.

“Usaha sama baru ini adalah sebahagian daripada strategi Sime Darby Berhad untuk memperbesar operasi Motors kami di Asia Pasifik. Indonesia, sebagai negara dengan salah satu pasaran automotif terbesar di kawasan ini, dan dengan golongan pertengahan dan pertengahan atas yang besar dan berkembang pesat – adalah pasaran yang sangat penting bagi kami.

“Kami gembira untuk bekerjasama dengan Galeon Group dalam merealisasikan rancangan pengembangan kami. Galeon, yang telah berada dalam perniagaan automotif sejak tahun 1989, mempunyai kepakaran dan pemahaman kritikal mengenai dunia automotif tempatan,” kata Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan Sime Darby Berhad, Dato’ Jeffri Salim Davidson.

“Kami menghargai kepercayaan Kumpulan BMW kepada Sime Darby Motors, dan kami menantikan untuk terus berkembang bersama Kumpulan BMW Indonesia sebagai rakan strategik, dan bekerjasama dengan rapat untuk membesarkan jenama BMW dan MINI di Indonesia,” tambah Dato’ Jeffri.

Presiden Direktur BMW Group Indonesia, Ramesh Divyanathan berkata, “Kami mengalu-alukan kemasukan Sime Darby Motors ke dalam rangkaian pengedar Kumpulan BMW Indonesia dan usaha samanya dengan Galeon Group. Ini adalah tanda jelas kepercayaan terhadap kehadiran Kumpulan BMW Indonesia di sini dan prestasi jualan kuat jenama BMW dan MINI di pasaran ini, yang kedua-duanya mencatat rekod baru pada tahun 2022. BMW Group Indonesia adalah anak syarikat yang dimiliki sepenuhnya oleh BMW AG yang berpangkalan di Munich. Berdiri lebih dari 22 tahun yang lalu, anak syarikat ini mencerminkan keyakinan Kumpulan BMW dalam masa depan jangka panjang Indonesia, yang menunjukkan bahawa kami di sini untuk kekal.”

Leonel Gozali, Prinsipal Galeon Group mengatakan bahawa bersama-sama dengan Sime Darby, ia akan dapat mempercepatkan pertumbuhan melalui pengekspansian jenama untuk termasuk jenama MINI dan mengembangkan wilayahnya di luar lokasi semasa.

“Sime Darby mempunyai pengalaman yang berharga dalam sektor automotif di seluruh rangkaian nilai dan akan menjadi rakan yang hebat untuk berkembang bersama.

“Dengan pengalaman automotif dan BMW yang kuat daripada Sime Darby, sistem sokongan yang mantap, dan keupayaan kewangan yang kuat untuk menyokong pertumbuhan, kami yakin bahawa kerjasama ini akan membawa kejayaan,” kata Leonel.

Kesimpulannya, dengan usaha sama antara Sime Darby Motors dan Galeon Group melalui PT Performance Motors Indonesia, potensi untuk pertumbuhan dan ekspansi jenama BMW dan MINI di Indonesia semakin besar. Kedua-dua syarikat telah menunjukkan komitmen yang kukuh untuk bekerjasama dan menyediakan pengalaman yang terbaik kepada pelanggan di Indonesia. Selain itu, usaha sama ini juga mencerminkan keyakinan syarikat automotif global dalam potensi pasaran Indonesia dalam jangka panjang. Dalam masa depan, kita boleh menjangkakan pertumbuhan yang lebih pesat dalam sektor automotif di Indonesia, terutamanya dalam penjualan dan pengembangan jenama BMW dan MINI.

Previous post

Adakah Ini Rupa Tesla Model 3 Terbaru?

Next post

Inikah VelociRaptor 500 Bronco Raptor dengan Kuasa 500bhp?

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *