Hibrid, Elektrik, Hidrogen

Sime-Darby Motors Menerajui Usaha Untuk Penyediaan Infrastruktur EV

Sime-Darby mahu menjadikan pengalaman pemilikan EV di Malaysia lebih senang dan lancar.

Sime-Darby Motors Malaysia membayangkan pengalaman yang lancar untuk semua pemilik kenderaan elektrik (EV) di Malaysia dan sedang berusaha ke arah itu dengan berada di barisan hadapan pelancaran infrastruktur EV di Malaysia.

Ini adalah usaha yang dialu-alukan kerana Malaysia masih sangat kekurangan walaupun telah meningkat dengan pesat dari segi infrastruktur pengecasan EV sejak sedekad yang lalu. Itulah sebabnya Sime-Darby menyokong pembangunan rangkaian pengecasan EV yang cekap untuk barisan jenamanya.

Sime-Darby memainkan peranannya dalam mempercepatkan penggunaan lebih banyak EV di Malaysia, Sime-Darby sedang mengenal pasti lokasi untuk stesen pengecas EV pada setiap selang 200km hingga 300km merentasi lebuh raya di Semenanjung Malaysia.

Ini bagi memastikan semua kawasan padat sentiasa berdekatan dengan stesen pengecasan, sekali gus menjadikan perjalanan jarak jauh lebih mudah.

Satu lagi bahagian usaha Sime-Darby ialah memastikan ketersediaan perkhidmatan sokongan yang inovatif dan mudah untuk semua pelanggan sedia ada dan baharu EV Sime-Darby.

Selain itu, Auto Bavaria, pengedar sah terbesar dan tertua BMW, turut membantu Sime-Darby dalam usaha ini, dengan menggunakan rangkaian pengecas pantas AC dan DC mereka sendiri di 33 kemudahan yang beroperasi di Lembah Klang, Pulau Pinang dan Johor.

Selain itu, Sime-Darby Motors mengumumkan bahawa rangkaian pengecas mereka sendiri tersedia untuk tempahan melalui platform pengalaman digital GO TO-U yang dikuasakan oleh anak syarikat Tenaga Nasional Berhad, TNBX Sdn Bhd.

Pemilik EV Sime-Darby Motors juga layak menerima pengecualian 10 tahun ke atas yuran keahlian serta kadar istimewa pada pengecas DC dan boleh menggunakan pengecas AC secara percuma sehingga 31 Disember 2022.

Sementara itu, pemilik EV bukan Sime-Darby layak menerima yuran pengecualian keahlian, kadar caj DC khas dan boleh menggunakan pengecasan AC secara percuma sehingga akhir tahun ini juga.

Jeffrey Gan, Pengarah Urusan Peruncitan & Pengedaran Sime Darby Motors Malaysia berkata, “Sime Darby Motors kekal fokus pada pemanduan cekap tenaga kami sebagai pemain automotif terkemuka di Malaysia. Kami berada di landasan yang betul dengan rancangan kami untuk mengisi jalan raya dan lebuh raya kami dengan stesen pengecas EV untuk membantu mempercepatkan penggunaan EV.”

Beliau juga menyatakan, “Kami juga berbesar hati menawarkan pengalaman pelanggan Sime Darby Motors yang unik untuk pemilik EV Sime Darby Motors, yang menjanjikan pengalaman EV yang memperkayakan semua jenama Sime Darby Motors.”

“Ini akan menjadi game changer untuk pelanggan EV kami dan juga untuk kami, dengan analitik data yang akan tersedia. Kami teruja untuk membawa pengalaman automotif yang inovatif kepada pelanggan kami sambil memainkan peranan kami dalam memajukan aspirasi negara untuk masa depan mobiliti rendah karbon.” tambah beliau.

Senarai pusat pengecas EV Sime Darby Motors

No.LocationType of EV station /AC/DC 
Klang Valley
1.Auto Bavaria Ara DamansaraAC / DC
2.Auto Bavaria Kuala LumpurAC / DC
3.Auto Bavaria Sungai BesiAC / DC
4.Auto Bavaria Chan Sow LinAC
5.Auto Bavaria BalakongAC
6.KLGCCAC
Penang
7.Auto Bavaria PenangAC / DC
8.G Hotel Kelawai PenangAC
9.Queensbay Mall PenangAC
10.St. Giles Wembley Hotel PenangAC
Johor
11.Auto Bavaria TebrauAC / DC
12.Auto Bavaria Johor BahruAC / DC
13.DoubleTree Hotel Johor BahruAC

Kadar pengecasan DC khas seminit (Sehingga 31 Disember 2022)

Pemilik EV Sime Darby Motors
24KWRM0.20 / min
60KWRM0.80 / min
90KWRM1.20 / min
Pengguna bukan pemilik EV Sime Darby Motors EV / Kadar Awam
24KWRM0.40 / min
60KWRM1.20 / min
90KWRM1.60 / min

Pelanggan yang berminat boleh memuat turun apl GO TO-U TNBX dengan pautan atau kod QR berikut mengikut platform mudah alih anda: https://bit.ly/GoToU-Android di Google Play Store atau https://apple.co/3aAhdOO di gedung Apple App Store.

Previous post

Mungkinkah Ini Toyota Camry 2023 Baharu?

Next post

Hozon Neta S Dilancarkan Di China - Harga Dari USD29,600

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *