Hibrid, Elektrik, Hidrogen

Mungkinkah Chevrolet Blazer Elektrik Bangkit Semula Chevrolet di ASEAN?

Kendaraan Elektrik yang Mungkin Tiba di Malaysia

Jenama Chevrolet menghadapi masa yang sukar untuk terus hidup di semua negara ASEAN kerana jenama ini tidak menghormati keperluan pembeli ASEAN.

Mengapa? Mari kita jelaskan. Untuk Malaysia, Chevrolet datang dan pergi dengan tiga perkahwinan perniagaan, dan mereka memutuskan untuk ‘membuang’ apa yang ‘mereka rasa’ diperlukan untuk pembeli Malaysia.

Teknologi dan enjin lama dalam badan baru yang berkilau dengan logo Chevy yang mengagumkan di bahagian depan. Kemudian, apabila masalah penarikan balik dan selepas jualan timbul, mereka ‘menyuci tangan’ dan membiarkan rakan kongsi tempatan (DRB-HICOM dan NAZA Quest) menyelesaikan masalah.

Sementara itu di Thailand, jenama Chevrolet suatu masa dahulu tinggi dalam carta penjualan (imej jenama Amerika) sehingga beberapa tahun lalu apabila mereka mula merosot ke bawah disebabkan isu yang serupa seperti yang disebutkan di atas.

Menariknya, di Indonesia yang sedang berkembang pesat, mereka melakukan perkara yang sama dan pada tahun 2015 mereka meninggalkan Indonesia sepenuhnya, pasaran yang Chevrolet dan induknya, General Motors telah menjual sejak tahun 1938.

Jadi, bolehkah jenama Chevrolet kembali ke ASEAN dan bahkan Malaysia dengan maruah? Kami fikir begitu, tetapi dengan sikap baru dan menghormati pembeli kereta ASEAN.

Baru-baru ini, Chevrolet memperkenalkan Blazer Elektrik 2024 mereka, yang memperluas portfolio EV jenama, menjadikan pemilikan EV lebih mudah diakses, dan mendorong Chevy ke tengah segmen crossover elektrik sederhana yang berkembang.

Baru-baru ini, Chevrolet memperkenalkan Blazer Elektrik 2024 mereka, yang memperluas portfolio EV jenama, menjadikan pemilikan EV lebih mudah diakses, dan mendorong Chevy ke tengah segmen crossover elektrik sederhana yang berkembang.

Antara kelebihan Blazer EV:

  1. Pilihan jarak memandu sehingga (anggaran GM) 320 batu dengan cas penuh (bergantung pada trim)
  2. Pengecasan peringkat 2 (AC) 11.5 kW dan pengecasan pantas DC awam standard sehingga 190 kW, bergantung pada model, yang membolehkan sekitar 78 batu jarak ditambah dalam 10 minit, mengikut anggaran GM
  3. Skrin sentuh infotainment yang besar, berukuran 17.7 inci dan boleh disesuaikan
  4. Pencahayaan luaran LED penuh, dengan animasi walk-up/walk-away pada model RS dan SS
  5. Kabin yang indah, luas dan dibuat dengan bahan-bahan yang lestari
  6. Teknologi memandu tanpa tangan Super Cruise yang tersedia untuk jalan yang sesuai
  7. Ciri keselamatan yang maju untuk memberi keyakinan, termasuk Reverse Automatic Braking and Advanced Park Assist

Ciri teknologi lain termasuk:

  1. Pintu port cas pembukaan kuasa: Ia menampilkan pembukaan kuasa apabila pintu ditekan
  2. Navigasi ke stesen pengecasan dan perancangan laluan: Melalui aplikasi MyChevy, ciri ini membantu mencari dan merancang perjalanan ke stesen pengecasan
  3. Regen Braking: Ciri ini boleh menukar tenaga kinetik momentum ke hadapan kenderaan menjadi elektrik yang disimpan dalam pakej bateri untuk memaksimumkan jarak memandu. Ia juga termasuk Panduan Satu Pedal, yang boleh menghentikan kenderaan sepenuhnya hanya dengan menggunakan pedal  accelerator
  4. Liftgate berdasarkan kehadiran tersedia: Untuk keselesaan, pintu belakang boleh dibuka tanpa tangan apabila kunci fob dikenali oleh sensor di bahagian belakang kenderaan
  5. Super Cruise yang tersedia: Teknologi bantuan pemandu tanpa tangan pertama industri, yang membolehkan pemandu melakukan perjalanan tanpa tangan di jalan yang sesuai di seluruh AS dan Kanada

Blazer EV juga menawarkan teknologi bantuan pemandu terbaru Chevrolet, termasuk Pemecah Automatik Undur dan Bantuan Letak Parkir Lanjutan. Mereka melengkapi rangkaian teknologi Chevy Safety Assist yang standard, dengan Pemecah Kecemasan Automatik, Amaran Pertembungan Hadapan, Pemecah Pejalan Kaki Hadapan, Penunjuk Jarak Mengikut, Bantuan Jalur Simpan dengan Amaran Pelepasan Jalur, dan IntelliBeam.

 Reverse Automatic Braking and Advanced Park Assist. Mereka melengkapi rangkaian teknologi Chevy Safety Assist suite of technologies, dengan Automatic Emergency Braking, Forward Collision Alert, Front Pedestrian Braking, Following Distance Indicator, Lane Keep Assist dengan Lane Departure Warning and IntelliBeam.

Mungkin dengan kehadiran Blazer Elektrik ini, jenama Chevrolet akan dapat kembali ke pasaran ASEAN dan Malaysia dengan maruah yang lebih tinggi dan sikap baru yang menghormati keperluan pembeli kereta tempatan. Sesungguhnya, inilah masa yang tepat untuk Chevrolet membuktikan semula komitmen mereka terhadap para pelanggan di rantau ini dengan memyediakan produk berkualiti tinggi, inovatif, dan mesra alam.

Semoga jenama Chevrolet memperoleh kembali kepercayaan para pelanggan dan terus berinovasi dalam menghasilkan kenderaan elektrik yang dapat memenuhi keperluan pasaran ASEAN. Dengan Blazer Elektrik, Chevrolet mungkin memulakan lembaran baru dalam sejarah mereka di rantau ini.

Previous post

Brosur Dan Butiran Proton X90 Dikongsi Sebelum Pelancaran

Next post

Subaru XV Pickup Truck: Realiti atau Ilusi?

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *