Berita Auto

Brosur Dan Butiran Proton X90 Dikongsi Sebelum Pelancaran

Proton X90 kini telah dibuka tempahan di semua pengedar PROTON.

SUV ini direka untuk bersaing dengan Toyota Fortuner model 2024 yang akan dilancarkan tidak lama lagi, Mazda CX-8 dan Nissan X-Trail yang telah berusia 4 tahun namun masih mengekalkan harga yang sangat kompetitif. Harga Proton X90 dijangka pada kisaran RM138,800, memberikan kelebihan harga yang besar berbanding Mazda CX-8 yang dijual pada harga kira-kira RM180k atau Nissan X-Trail yang dijual dari RM140,888.

Ini adalah model X ketiga daripada PROTON yang merupakan pemimpin jualan dalam pasaran SUV di Malaysia. Menariknya, Proton X90 akan dipasang di kilang PROTON Tanjung Malim bersama-sama dengan Proton X50 dan Proton X70. Ini membuktikan komitmen syarikat untuk menyokong industri automotif tempatan dengan memperkenalkan teknologi baru ke dalam ekosistem.

Proton X90 hadir dengan empat varian dari Standard hingga Flagship dan menawarkan ruang dan keluwesan dengan konfigurasi 7 tempat duduk atau 6 tempat duduk yang dilengkapi dengan kerusi individu untuk baris kedua.

Proton-X90-Brochure-1.0

Keutamaan keselamatan menjadi fokus utama pada model ini dengan pelbagai ciri keselamatan baharu seperti Rear Cross Traffic Alert (RCTA) yang mengesan kenderaan yang mendekat semasa memandu mundur menggunakan sensor radar belakang, Rear Collision Warning (RCW) yang memberi amaran pemandu mengenai kemungkinan ketumbukan dari belakang dan Traffic Sign Information (TSI) yang mengesan dan memaparkan papan-tanda jalan raya. Ini adalah fitur keselamatan pertama yang ada pada model PROTON, dan tidak ada di Proton X50 dan X70.

Proton X90 juga merupakan kenderaan pertama PROTON yang dilengkapi dengan ciri keselamatan pintar tersebut. SUV ini turut menampilkan kombinasi meter LCD 10 inci, menyediakan antara muka pengguna digital yang mudah dibaca dan intuitif. Unit hiburan di varian Flagship Proton X90 menampilkan skrin 12.3 inci dengan pemproses EO2 yang hebat.

Selain itu, Proton X90 turut memperkenalkan sistem hibrid ringan 48-volt pertama dari PROTON untuk enjin turbo 1.5-liter tiga-silinder asal Geely, yang direka untuk mengurangkan penggunaan bahan api. Dilengkapi dengan generator-starter sabuk (BSG) 13hp/45Nm, enjin ini menghasilkan jumlah daya 184hp dan tork 300Nm – 10hp dan 45Nm lebih banyak daripada enjin TGDI dalam model X50 dan X70.

Proton X90 juga menampilkan kombinasi meter LCD 10 inci, menyediakan antara muka pengguna digital yang mudah dibaca dan intuitif. Unit hiburan di varian Flagship Proton X90 menampilkan skrin 12.3 inci dengan pemproses EO2 yang hebat. Ini akan menjadi kenderaan terbesar dan paling maju yang tersedia di kedai PROTON setelah dilancarkan.

Dengan pengenalan Proton X90, PROTON sekali lagi membuktikan kebolehan mereka dalam merekacipta kenderaan yang berteknologi tinggi dengan harga yang kompetitif di pasaran SUV yang semakin berkembang di Malaysia.

Previous post

Go Auto-Higer Ace E1, Van Elektrik Komersial Dilancarkan Di Malaysia

Next post

Mungkinkah Chevrolet Blazer Elektrik Bangkit Semula Chevrolet di ASEAN?

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *